مزه شراب «کیهانی»؛ نوشیدنی فرانسوی که به دور زمین چرخیده چه قیمتی دارد؟

متخصصان شراب و مزه شراب های کیهانی و زمینی
متخصصان شراب و مزه شراب های کیهانی و زمینی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پژوهشگران مرکز تحقیقاتی بوردو ۱۲ بطری شراب فرانسوی که پس از ۱۴ ماه نگهداری در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگردانده شده‌اند را بررسی کردند.

آگهی

پژوهشگران مرکز تحقیقاتی بوردو ۱۲ بطری شراب فرانسوی که پس از ۱۴ ماه نگهداری در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگردانده شده‌اند را بررسی کردند.

پژوهشگران در بوردو همچنین ۳۲۰ قلمه درخت انگور را که برای ۱۰ ماه همراه این ۱۲ شیشه‌ شراب در ایستگاه فضایی نگهداری شده‌اند تجزیه و تحلیل کردند.

شیشه‌های شراب در نوامبر ۲۰۱۹ و قلمه های درخت انگور در مارس ۲۰۲۰ به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل شده بودند.

با بازگشت بطری های شراب از فضا، ۱۲ متخصص شراب در آزمایشی منحصر به فرد، یکی از شراب های بازگشته از فضا را با یک بطری از همان محصول با تاریخ تولید یکسان که در انبار روی زمین نگهداری شده است به صورت چشم بسته مزه کردند.

متخصصان در صدد بودند تا با مزه کردن این دو شراب به کیفیت شرابی که برای مدتی در فضا و خارج از جو زمین نگهداری شده است دست یابند.

دکتر مایکل لبرت، زیست شناس از دانشگاه فریدریش-الکساندر آلمان بر این نظر است که تجزیه و تحلیل شیمیایی و بیولوژیکی روند پیری شراب ها می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا راهی برای کهنه شدن مصنوعی شراب‌های مرغوب بیابند.

شراب کیهانی چه طعمی دارد؟

افرادی که بر مزه کردن شراب ها نظارت داشتند، اعلام کردند که هر یک از ۱۲ عضو هیئت داوران، واکنش جداگانه و فردی داشته اند.

جین آنسون، متخصص شراب پس از مزه کردن شراب ها گفت: «شرابی که در زمین نگه داشته شده بود از شرابی که در فضا نگهداری شده بود کمی جوان تر به نظر می آمد.»

فرانک دوبوردیه، متخصص شراب شناسی در بوردو نیز گفت که برای او توضیح تفاوت بین شراب کیهانی و شراب زمینی آسان نیست.

جین آنسون در ادامه گفت: «شرابی که روی زمین باقی مانده بود، هنوز کمی بسته‌تر، کمی تلخ‌تر و کمی جوان‌تر بود و شرابی که در فضا قرار گرفته بود جوهرش لطیف‌تر شده و مقدار بیشتری از عطر آن بیرون آمده بود.»

البته شرابی که بیش از یک سال را در فضا سپری کرده بود، هر بطری اش ۵۰۰۰ یورو قیمت گذاری شده بود.

AP Photo
قلمه های درخت انگور که در فضا و روی زمین نگهداری شده استAP Photo

متخصصان کشاورزی نیز چگونگی رشد و نمو قلمه های فرستاده شده به فضا را با قلمه هایی که روی زمین نگه داشته شده بودند، بررسی کردند.

قلمه های درخت انگور نه تنها از این سفر جان سالم به در بردند بلکه با وجود نور و آب محدود، رشد سریع تری از قلمه های درخت مو در زمین داشتند.

نیکولاس گائوم، یکی از برنامه ریزان این پروژه در توضیح روند طی شده گفت : «هنگامی که شراب و گیاهان در محیطی بدون جاذبه قرار گیرند، استرس فوق العاده‌ای برای گونه زنده ایجاد می‌شود.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

البته متخصصان کشاورزی معتقدند که کشف دلیل این اتفاق می‌تواند از یک سو به دانشمندان کمک کند تا درخت‌های انگور مقاوم تری روی زمین ایجاد کنند و از سوی دیگر زمینه را برای پرورش انگور و شراب سازی در فضا فراهم سازد.

بودجه این پروژه توسط سرمایه گذاران خصوصی تأمین شده بود، اگرچه هزینه کلی آن اعلام نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت فرانسه نوشیدن الکل را در معابر عمومی ممنوع کرد

کاوشگر ماه از سومین «شب یخبندان قمری» نیز جان سالم به در برد

پروژه هوافضای آلمان؛ چطور می‌توان در عرض ۶۰ روز با خوابیدن روی تخت ۱۸ هزار یورو درآمد داشت؟