بلاروس؛ لوکاشنکو دو وزیر سابق را به عنوان جانشینان احتمالی خود معرفی کرد

الکساندر لوکاشنکو
الکساندر لوکاشنکو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر لوکاشنکو که از بیست و هفت سال پیش قدرت را در بلاروس در دست دارد پیش‌تر نیز اقدام به معرفی افرادی دیگر نظیر سخنگو و یا مدیر اقامتگاه رسمی‌اش به عنوان جانشینان احتمالی خود کرده بود.

آگهی

الکساندر لوکاشنکو روز جمعه وزاری سابق کشور و بهداشت بلاروس را به عنوان جانشینان احتمالی خود پس از کنار رفتن از قدرت معرفی کرد.

رئیس جمهوری بلاروس ضمن نام بردن از این دو وزیر سابق به عنوان جانشینان احتمالی خود، تاکید کرد کرد که فقط انتخابات می‌تواند تعیین کند چه کسی پس از وی جایش را خواهد گرفت.

یوری کارایف، وزیر سابق کشور و ولادیمیر کارانیک، وزیر سابق بهداشت افراد مد نظر الکساندر لوکاشنکو برای زمامداری بلاروس پس از پایان دوران ریاست جمهوری وی هستند.

رویترز با انتشار گزارشی در این خصوص آورده است که مشخص نیست آقای لوکاشنکو تا چه میزان در معرفی دو فرد یاد شده جدی بوده است.

در این گزارش کارایف شخصیتی بحث‌برانگیز و جنجالی در دستگاه حاکمه بلاروس معرفی و تصریح شده است که وی در به راه افتادن موج سرکوب و خشونت علیه تظاهرات ضد دولتی و تجمعات سراسری اپوزیسیون طی سال گذشته نقشی اساسی داشته است.

الکساندر لوکاشنکو که از بیست و هفت سال پیش قدرت را در بلاروس در دست دارد پیش‌تر نیز اقدام به معرفی افرادی دیگر نظیر سخنگو و یا مدیر اقامتگاه رسمی خود به عنوان جانشینان احتمالی وی کرده بود.

اپوزیسیون بلاروس الکساندر لوکاشنکو را به داشتن و ارائه دیدگاه‌های متغیر و ناپایداری چون مسئله اصلاح قانون اساسی متهم می‌کنند و معتقدند که هدف وی از طرح این دیدگاه‌ها استفاده از تاکتیک‌هایی است که به او اجازه می‌دهد همچنان به قدرت وصل باشد.

آقای لوکاشنکو روز جمعه در جریان سخنانی که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد با اشاره به دو وزیر سابق دولت خود گفت: «اینجا دو نفر هستند که ایستاده‌اند ومی‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند؛ آنها نامزدهای قدرتمندی خواهند بود.»

هزاران نفر از شهروندان معترض بلاروس در چارچوب موج سرکوب و خشونت دولت بر ضد تظاهرکنندگان هفتگی پس از انتخابات اوت گذشته دستگیر و بازداشت شدند.

اپوزیسیون معتقد است که نتیجه این انتخابات تقلبی است و به نحوی دست‌کاری شده که الکساندر لوکاشنکو برای ششمین دوره ریاست جمهوری بر مسند قدرت بنشیند؛ ادعایی که آقای لوکاشنکو و مقامات ارشد دولت بلاروس آنرا رد می‌کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلاروس از مسابقات آواز اروپا کنار گذاشته شد

بیش از ۹۰۰ معترض دیگر در تظاهرات علیه لوکاشنکو در بلاروس بازداشت شدند

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت