رئيس جمهوری که می‌گفت کرونا با «دعا و بخور» درمان می‌شود درگذشت

John Magufuli
John Magufuli Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جان مگافولی، رئيس جمهوری تانزانیا بعد از بیش از دو هفته غیب فوت کرد. شایعاتی زیادی در خصوص ابتلای او به بیماری کرونا منتشر شده اما مقام‌های دولت این کشور می‌گویند آقای مگافولی به دلیل حمله قلبی جان باخته است.

آگهی

رئيس جمهوری تانزانیا پس از حدود ۲۰ روز غیبت و در حالی که شایعاتی در خصوص ابتلای او به ویروس کرونا منتشر شده بود در سن ۶۱ سالگی درگذشت.

علت درگذشت جان ماگافولی، رئیس جمهوری کشور آفریقایی تانزانیا حمله قلبی اعلام شده است، این در حالیست که پیشتر گمانه‌ها حاکی از این بود که او به ویروس کرونا مبتلا شده است. آقای ماگافولی اعتقادی به بیماری کووید-۱۹ و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداشت.

او بارها از شهروندان کشورش خواسته بود تا ماسک نزنند. او گفته بود که صرفا با دعا و بخورهای گیاهی می‌توان از پس این بیماری برآمد.

ماگافولی از ۲۷ فوریه در ملاعام ظاهر نشده بود و همین موضوع گمانه‌ها در خصوص احتمال ابتلای او به ویروس کرونا را افزایش داده بود. با این حال مقام‌های دولت تانزانیا روز ۱۲ مارس آلودگی آقای رئيس جمهوری به کووید-۱۹ را شایعه دانستند و تاکید کردند بررسی علائمی چون تب و بیماری آنفولانزا برای رئيس جمهوری طبیعی است و مردم به شایعاتی که از خارج منتشر می‌شود توجه نکنند.

این سیاستمدار آفریقایی هرگز ماسک نمی‌زد و به مردم کشورش هم توصیه می‌کرد از ماسک استفاده نکنند. او حتی برای‌ ماه‌های شیوع ویروس کرونا در تانزانیا را منکر می‌شد و مدعی بود که با دعای مردم کرونا راهی به این کشور نخواهد یافت.

اواسط ماه فوریه معاون پیشین رئيس جمهوری تانزانیا هم به دلیل آنچه از سوی مقام‌های دولتی «بیماری ریوی» عنوان شد فوت کرده بود. این در حالیست که همان زمان رسانه‌های آفریقای جنوبی اعلام کردند که معاون آقای ماگافولی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته است.

۲۷ فوریه آخرین باری بود که آقای ماگافولی در انظار عمومی ظاهر شد و بسیاری معتقدند رئيس جمهوری تانزانیا هم همچون معاون پیشینش به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده است. او بالاخره بعد از درگذشت معاونش از شهروندان کشورش خواست از ماسک استفاده کنند. او در عین حال تاکید کرد مردم فقط از ماسک‌های تولید تانزانیا استفاده کنند چرا که ماسک‌های تولید کشورهای خارجی می‌تواند خطرات بیشتری برای مردم به همراه داشته باشد.

دولت تانزانیا آمار ابتلا به ویروس کرونا را اعلام نمی‌کرد و ماه‌ها از آخرین به روز رسانی در این رابطه در این کشور می‌گذشت. سازمان جهانی بهداشت بارها وضعیت شیوع ویروس کرونا در تانزانیا را «وخیم و نگران کننده» خوانده بود و از دولت آقای ماگافولی خواسته بود اقدامی جدی برای کنترل این بیماری خطرناک در دستور کار قرار دهد.

ماگافولی به دلیل سیاست‌های استبدادی خود عموما به «بولدوزر» معروف بود و جامعه جهانی همواره از شیوه حکومت‌داری و نحوه برخورد دولت او با مخالفان انتقاد می‌کرد.

در بیانیه‌ای که دولت تانزانیا منتشر کرده آمده است که رئيس جمهوری پس از یک دهه درگیری با بیماری قلبی به دلیل سکته، جان خود را از دست داده است.

سامیا سولوهو حسن، معاون رئیس جمهوری، دو هفته عزای عمومی در کشور اعلام کرده است. طبق قانون اساسی تانزانیا خانم حسن به عنوان معاون رئیس جمهوری سوگند یاد می‌کند و به جای ماگافولی تا پایان دوره ۵ ساله که از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است اداره کشور را عهده دار خواهد بود. هرچند هنوز تاریخ ادای سوگند خانم سامیا حسن اعلام نشده اما او نخستین زن در تاریخ تانزانیا خواهد بود که به صندلی ریاست جمهوری می‌رسد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان عاشقانه ۶۶ ساله؛ کرونا جان یک زوج را به فاصله ۱۵ دقیقه گرفت

آخرین آمار جهانی قربانیان کرونا؛ بیش از ۹۸ میلیون نفر از چنگال ویروس مرگبار رهایی یافتند

نخستین زن در تاریخ تانزانیا به عنوان رئيس جمهوری سوگند یاد کرد