انتخابات ۳ روزه هلند زیر سایه کرونا؛ افراد آسیب‌پذیر پای صندوق رای رفتند

انتخابات پارلمانی هلند
انتخابات پارلمانی هلند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو روز ابتدایی انتخابات سه روزه هلند به حضور افراد آسیب‌پذیر در حوزه‌های رای‌گیری اختصاص یافته است. از سوی دیگر قرار است رای‌دهندگان بالای ۷۰ سال امکان شرکت در انتخابات از طریق ارسال رای با پست را داشته باشند.

آگهی

رای دهندگان در هلند از روز دوشنبه ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) برای شرکت در انتخابات سراسری این کشور که به دلیل همه گیری بیماری «کووید ۱۹» طی سه روز برگزار خواهد شد به پای صندوق های رای رفتند.

شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن موضوع اصلی کارزار تبلیغاتی این دوره از انتخابات پارلمانی در هلند بود. احزاب مخالف دولت در جریان کارزار انتخاباتی از عملکرد دولت مارک روته، نخست وزیر ۵۴ ساله این کشور در زمینه کنترل همه گیری بیماری «کووید ۱۹» انتقاد کردند. روز دوشنبه مصادف با سالگرد اعلام اولین قرنطینه سراسری در هلند است. این در حالی است که این کشور این روزها نیز به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا قرنطینه دیگری را تجربه می کند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که «حزب مردم برای آزادی و دموکراسی» (VVD) به رهبری مارک روته احتمالا بیشترین تعداد کرسی ها را در پارلمان آینده هلند به دست خواهد آورد. در این صورت مارک روته بخت اول برای هدایت تشکیل و هدایت دولت آتی خواهد بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دو روز ابتدایی انتخابات سه روزه هلند به حضور افراد آسیب پذیر در حوزه‌های رای گیری اختصاص یافته است. از سوی دیگر قرار است رای دهندگان بالای ۷۰ سال امکان شرکت در انتخابات از طریق ارسال رای با پست را داشته باشند.

بنا به نظرسنجی ها حزب آزادی به رهبری خیرت ویلدرس احتمالا مانند دوره قبل پس از محافظه کاران به رهبری مارک روته بیشترین رای را به دست خواهد آورد. با این حال احتمالا این حزب راست افراطی مانند دوره گذشته در دولت ائتلافی حضور نخواهد داشت.

مارک روته که به دنبال آغاز چهارمین دوره زمامداری است از سال ۲۰۱۰ تاکنون قدرت را در هلند در دست دارد. وضع مقررات منع تردد شبانه در هلند دو ماه پیش منجر جدی ترین اعتراض های خیابانی در این کشور طی چند دهه اخیر شد.

بیش از ۱۶ هزار نفر از جمعیت ۱۷ میلیونی هلند بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» جان خود را طی یک سال گذشته از دست دادند.

گفتگوها بین احزاب مختلف برای تشکیل دولت ائتلافی در هلند ممکن است چند ماه طول بکشد. دولت قبلی مارک روته هفت ماه پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ تشکیل شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسوایی لغو کمک هزینه به هزاران خانوار؛ دولت هلند سقوط کرد

چرا سازمان اطلاعات هلند بعد از جنگ جهانی دوم از یهودیان جاسوسی می‌کرد؟

اروپا را به هراس انداخت اما چرا فقیرترین محله روتردام هلند از پیروزی ویلدرس خوشحال است؟