اعتراض چند کشور اروپایی به نحوه توزیع واکسن کرونا؛ کمیسیون اروپا: روند شفاف است

اختلاف بر سر نحوه توزیع واکسن در اتحادیه اروپا
اختلاف بر سر نحوه توزیع واکسن در اتحادیه اروپا Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپا روز شنبه ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) پس از آنکه اتریش و شش کشور دیگر عضو از نحوه تقسیم دُزهای واکسن شکایت داشتند از سیاست خود در این زمینه دفاع کرد و گفت: «تخصیص دُزهای واکسن روندی شفاف را دنبال کرده است.»

آگهی

کمیسیون اروپا روز شنبه ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) پس از آنکه اتریش و پنج کشور دیگر عضو از نحوه تقسیم دُزهای واکسن شکایت داشتند از سیاست خود در این زمینه دفاع کرد و گفت: «تخصیص دُزهای واکسن روندی شفاف را دنبال کرده است.»

رهبران شش کشور اروپایی از جمله جمهوری چک، بلغارستان، اسلوونی، لتونی و کرواسی در نامه‌ای مشترک به کمیسیون و شورای اتحادیه اروپا خواستار بررسی درباره توزیع واکسن شدند.

کمیسیون اروپا در پاسخ به نامه این کشورها اعلام کرد که دُزهای واکسن متناسب با جمعیت هر کشور و با در نظر گرفتن داده‌های اپیدمیولوژیک، توزیع شده است. این نهاد اروپایی افزود: «تصمیم گیری درباره چگونگی خرید آن بر عهده دولت‌های عضو اتحادیه اروپا است.»

بازوی اجرایی اتحادیه اروپا در بیانیه خود گفته است: «سیاست انعطلاف‌پذیر مورد توافق دولت‌های اتحادیه اروپا به این معنی است که اگر برخی دولت‌ها ترجیح می‌دهند که از دُز اختصاص یافته خود [واکسن‌های تولیدی مختلف] استفاده نکنند، کشورهایی که در شرایط حادتری از نظر شیوع کرونا و نیازهای واکسیناسیون قرار دارند، می‌توانند دُزهای بیشتری از آن واکسن را دریافت کنند.»

گلایه چند کشور عضو اتحادیه اروپا به این دلیل است که آن‌ها در مراحل اولیه پیش خرید واکسن طبق سیاسیتی که کمیسیون اروپا آن را «انعطاف‌پذیر» توصیف می‌کند، تصمیم گرفتند بیشتر واکسن آسترازنکا را سفارش دهند و کمتر واکسن‌های تولیدی شرکت‌های فایزر/ بیون‌تک و مدرنا را خریداری کنند. اما دو واکسن آمریکایی ابتدا توانستند در اروپا تاییدیه‌های قانونی را کسب کنند و از سوی دیگر شرکت سوئدی آسترازنکا در چند نوبت اعلام کرد که در تحویل واکسن به اتحادیه اروپا تاخیر خواهد داشت. بنابراین دُزهای واکسن‌های آمریکایی در کشورهای دیگر اروپایی توزیع شد.

در بیانیه کمیسیون اروپا تصریح شده است: «اگر کشورهای عضو بخواهند به مبنای تخصیص متناسب بازگردند، بر عهده خودشان است که توافق کنند.»

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش روز جمعه گذشته گفت که تخصیص دُزهای واکسن به رغم توافق در اتحادیه اروپا که باید بر اساس جمعیت باشد، اما اینگونه اختصاص پیدا نمی‌کند.

وی افزود که توافق‌های جداگانه‌ای بین بخش واکسیناسیون اتحادیه اروپا و شرکت‌های دارویی منعقد شده است.

وی با آوردن مصداق گفت: «مالت با توجه به جمعیتش نسب به بلغارستان تا آخر ماه ژوئن سه برابر بیشتر دُز واکسن دریافت می‌کند.»

با این حال برخی از رسانه‌های اتریش به نقل از احزاب مخالف دولت می‌گویند که صدراعظم سعی دارد مقصر سرعت کم واکسیناسیون در این کشور را بر عهده دیگران بگذارد و این مسئولیت را از دوش خود بردارد.

اجلاس آینده اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۵ و ۲۶ مارس درباره واکسن خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند