«سوپرکم» مریخ‌نورد ناسا جست‌وجوی زندگی گذشته در سیاره سرخ را آغاز کرد

مریخ‌نورد پشتکار و سوپرکم متصل به آن
مریخ‌نورد پشتکار و سوپرکم متصل به آن Copyright AFP PHOTO / CNES / VR2PLANET 2021
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وسیله‌ای به اندازه جعبه کفش با نام سوپرکم روی دکل مریخ‌نورد نصب شده است که با طیف‌سنج، لیزر و دستگاه‌های ضبط صدا کارهای مختلفی مانند تجزیه و تحلیل شیمیایی، کانی شناسی و ترکیب مولکولی سطح سیاره سرخ معروف به مریخ را انجام می‌دهد.

آگهی

مریخ‌نورد «پشتکار» با ابزارهای پیشرفته‌ای که دارد نخستین نمونه‌ها در جست‌وجوی زندگی گذشته در سیاره سرخ را جمع آوری کرده است.

ژان ایولوگال، رئیس مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه می‌گوید: «تکه‌هایی از مریخ ممکن است سرانجام به این سوال جذاب و اساسی پاسخ دهد: آیا غیر از زمین در جای دیگر زندگی وجود داشته است؟»

مریخ‌نورد ناسا ماه گذشته به آرامی روی خاک مریخ فرود آمد و تصاویر سیاه و سفید را از شمال استوای مریخ و در دهانه «جزرو» به زمین ارسال کرد.

توماس زوربوچن، معاون علمی ناسا می‌گوید: «مولفه مهم این ماموریت نجومی، سوپرکم (SuperCam) مریخ‌نورد است.»

وسیله‌ای به اندازه جعبه کفش با نام سوپرکم روی دکل مریخ‌نورد نصب شده است که با طیف‌سنج، لیزر و دستگاه‌های ضبط صدا کارهای مختلفی مانند تجزیه و تحلیل شیمیایی، کانی شناسی و ترکیب مولکولی سطح سیاره سرخ، معروف به مریخ را انجام می‌دهد.

لیزر سوپرکم می‌تواند اجسام کوچک‌تر از نوک مداد را از فاصله هفت متری به حرکت درآورد و مشاهده نقاط خارج از دسترس بازوی رباتیک مریخ‌نورد را امکان‌پذیر می‌سازد.

راجر وینز، مهندس آزمایشگاه ملی لوس آلاموس و محقق اصلی سوپرکم می‌گوید: «این لیزر به طور خاص قادر است از راه دور گرد و غبار سطوح را پاک کند و به همه ابزارهای خود منظره واضحی از اهداف را می‌دهد.»

وی تاکید کرد که سوپرکم می‌تواند به یافتن بهترین نمونه‌ها برای آوردن به زمین کمک کند.

مریخ‌نورد «پشتکار» در دهانه گودالی فرود آمد که حدود ۲۵۰ متر عمق دارد و از برخورد یک شهاب سنگ آسمانی به وجود آمده است. دانشمندان این ناحیه را منطقه خوبی برای جستجو در خصوص حیات میکروسکوپی تصور می‌کنند، چرا که حدس می‌زنند حدود سه و نیم میلیارد سال پیش در این مکان یک دریاچه وجود داشته است.

این مریخ‌نورد وظیفه دارد بیش از ۱۲ نمونه سنگ و خاک را در لوله‌های مهر و موم شده جمع‌آوری کند تا در دهه ۲۰۳۰ برای تجزیه و تحلیل به زمین ارسال شود.

مریخ‌نورد ناسا به یک بازوی رباتیک دو متری، ۱۹ دوربین، دو میکروفن و همچنین سایر ابزارهای پیشرفته مجهز شده است.

پشتکار پنجمین مریخ‌نوردی است که روی سطح مریخ فرود آمده است. مریخ‌نوردهای دیگر نیز از سوی ناسا به ماموریت در سیاره سرخ ارسال شدند. ماموریت اصلی این مریخ‌نورد کمی بیش از دو سال طول می‌کشد اما «پشتکار» می‌تواند فراتر از این تاریخ در عملیات باقی بماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاهده شیء نقره‌ای براق بر روی سطح مریخ خبرساز شد

فرود مریخ‌نورد جدید ناسا بر سیاره سرخ؛ ۸ ویژگی کاوشگر «پشتکار»

اخترشناسان: سیاهچاله کهکشان راه شیری توسط میدان‌های مغناطیسی قدرتمند احاطه شده است