سوئیسی‌ها به طرح «ممنوعیت پوشش کامل صورت» رای مثبت دادند

women wearing Niqab
women wearing Niqab Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با تصویب این طرح، پوشاندن کامل صورت در ملاء عام ممنوع می‌شود؛ با این وجود برای اماکنی همچون عبادتگاه‌ها، استثنائاتی در نظر گرفته شده است.

آگهی

شهروندان سوئیس روز یکشنبه ۷ مارس در همه‌پرسی «ممنوعیت پنهان کردن کامل صورت» شرکت کردند. این رای گیری پس از سال‌ها بحث و گفتگو، به ابتکار طرفداران دیدگاه‌های راست افراطی علیه معدود زنانی برگزار می‌شود که در این کشور نقاب بر چهره می‌گذارند.

بر اساس آمار منتشر شده ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این همه پرسی به ممنوعیت استفاده از برقع رای دادند. این طرح برای اجرایی شدن باید به تصویب کانتون‌های سوییس نیز برسد.

در این صورت سوئیس نیز به جمع کشورهایی همچون فرانسه، اتریش، بلغارستان، بلژیک و دانمارک خواهد پیوست که پوشش کامل صورت در آنها ممنوع است.

طرفداران ممنوعیت پوشش کامل صورت، با نصب پوسترهایی با تصاویر زنانی که برقع به صورت دارند و نوشتن شعارهایی همچون «اسلامگرایی رادیکال را متوقف کنید» و «افراط گرایی را متوقف کنید» رای دهندگان را ترغیب به تصویب چنین قانونی کرده‌اند و در مقابل، مخالفان این طرح نیز معتقدند که این کار، نوعی اسلام‌هراسی پوچ و اقدامی غیرضروری است.

با تصویب این طرح، پوشاندن کامل صورت در ملاء عام ممنوع می‌شود؛ با این وجود برای اماکنی همچون عبادتگاه‌ها، استثنائاتی در نظر گرفته شده است.

ژان لوک ادور، عضو حزب راستگرای «اتحادیه دموکراتیک مرکز» می‌گوید: «هدف از این طرح مسلمانان نیستند و ما اعمال دینی آنها را زیر سوال نمی‌بریم. بلکه این کار را با هدف دفاع از ارزش‌های تمدن‌مان انجام می‌دهیم.»

دولت فدرال و پارلمان سوئیس با این طرح مخالفند و می‌گویند که این طرح، مشکلی را هدف گرفته که در این کشور وجود ندارد.
آنها در مقابل پیشنهادی را مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه مردم (حتی افرادی که چهره خود را کامل می‌پوشانند) موظف شوند به محض درخواست مقامات برای شناسایی، صورت خود را به آنها نشان دهند.

در سوئیس زنانی که نقاب بر چهره دارند عمدتا گردشگر هستند و پیش از همه‌گیری ویروس کرونا دیدن چنین زنانی در فروشگاه‌های مجلل مرکز شهر ژنو غیرمعمول نبود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آموزش دموکراسی در سوئیس با برگزاری انتخابات در مهد کودک

درخواست دولت سوئیس از شهروندان: به ممنوعیت برقع رای ندهید

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد