عوض شدن جای قاتل و مقتول و ۱۰ سال زندان برای معترض سیاسی بلاروس؛ سازمان ملل هشدار داد

درگیری و تظاهرات در بلاروس در روز ۱۰ اوت ۲۰۲۰
درگیری و تظاهرات در بلاروس در روز ۱۰ اوت ۲۰۲۰ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز پنجشنبه مردی به دلیل «پرتاب اشیاء نامعلوم» در خیابانی در مینسک در ماه اوت گذشته به ۴ ونیم سال زندان محکوم شد. یک زن به دلیل گاز گرفتن یک مأمور پلیس هشت ماه در زندان بود.

آگهی

دادگاهی در بلاروس در روز پنجشنبه ۲۵ فوریه (۷ اسفند) یک شهروند را که در تظاهرات ضد دولتی ماه مه گذشته شرکت کرده بود به جرم «قتل» به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

برخی رسانه‌ها و کنشگران مخالف دولت گفته‌اند اتهاماتی که به این فرد وارد شده در راستای سرکوب منتقدان الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس مطرح شده است.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

جرم این این شهروند که «الکساندر کاردزیوکو» نام دارد حمله به مأموران و «اقدام به قتل» در جریان اعتراضات خیابانی پس از انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه گذشته در شهر برست عنوان شده است.

دولت بلاروس الکساندر لوکاشنکو را که از سال ۱۹۹۴ در این کشور در قدرت است به عنوان پیروز انتخابات معرفی کرد، اما مخالفان پیروزی او را محصول تقلب در انتخابات می‌دانند.

به نوشته رسانه‌های محلی، كاردزیوكو اتهام خود را رد کرده و گفته است كه وی در روز حادثه در جریان درگیری‌ها با دو مأمور امنیتی لباس شخصی روبرو شده بود. وی تصریح کرده که دو مأمور ابتدا به روی او اسلحه کشیده‌اند و او فرار کرده است، اما مأموران همزمان فرد معترض دیگری به نام هنادز شوتائو را که او هم در حال فرار بوده، کشته‌‌اند.

شوتائو بر اثر شلیک تیر مأموران به پشت سرش، جان باخت. این فرد جان‌باخته به دلیل حمله به نیروهای لباس شخصی محکوم شد و برعکس، مردی که به او شلیک کرده بود قربانی پرونده شناخته شد.

سویتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان بلاروس که در تبعید به سر می‌برد در توضیح این رویداد در توییتر نوشت: «نیروهای لباس شخصی یک معترض صلح‌طلب به نام هنادز شوتائو را در اوت سال گذشته به ضرب گلوله کشته‌اند و دوستش الکساندر کاردزیوکو که شاهد این قتل بوده فرار کرده است. حالا مقتول شوتائو گناهکار و قاتل او قربانی خوانده شده است.»

هشدار سازمان ملل

همزمان با سرکوب مخالفان در بلاروس، سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در این کشور هشدار داد.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه در نشست شورای حقوق بشر این سازمان در مورد «بحران حقوق بشر در ابعادی بی‌پیشینه» در بلاروس هشدار داد و گفت که از تاریخ ۹ فوریه تاکنون، ۲۴۶ نفر در این کشور به اتهاماتی با انگیزه‌های سیاسی به زندان محکوم شده‌اند.

در جریان همین نشست در روز پنجشنبه، ۴۲ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، «نقض مستمر و گسترده حقوق بشر در بلاروس» به دست دولت را محکوم کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وندی مورتون، نماینده بریتانیا در این شورا گفت: «مرور آنچه در شش ماه گذشته [در بلاروس] گذشته، دشوار است. حقوق دموکراتیک مردم بلاروس به سرقت رفته است. بیش از ۳۰ هزار نفر بازداشت شده‌اند، بیش از ۴۰۰ روزنامه‌نگار تحت تعقیب قرار گرفته و بیش از ۲۵۰ معترض سیاسی در زندان هستند.»

Ramil Nasibulin/BelTA
دو تن از روزنامه‌نگاران زندانی در بلاروسRamil Nasibulin/BelTA

از سوی دیگر یوری امبراژویچ، سفیر بلاروس در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه از گزارش منتشر شده در دفتر خانم باشله انتقاد کرد و آن را ناشی از برداشتی «بسیار ذهنی و ساده‌انگارانه از دیدگاه‌های شخصی» مورد رویدادهای این کشور خواند.

حکم روز پنجشنبه یکی از نمونه‌های فراوان از محاکمات اخیر شخصیت‌ها و روزنامه‌نگاران مخالف در بلاروس است. هفته گذشته دو روزنامه‌نگار به دلیل فیلمبرداری از اعتراضات به زندان افتادند، رویدادی که اتحادیه اروپا را واداشت تا تحریم‌های بیشتری را علیه دولت مینسک در نظر بگیرد.

رسانه‌های محلی بلاروس همچنین گزارش داده‌اند که روز پنجشنبه مردی به دلیل «پرتاب اشیاء نامعلوم» در خیابانی در مینسک در ماه اوت گذشته به ۴ ونیم سال زندان محکوم شد. یک زن به دلیل گاز گرفتن یک مأمور پلیس هشت ماه در زندان بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لوکاشنکو قانون انتقال اضطراری قدرت در بلاروس را اصلاح می‌کند

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است