جنگ «پردردسر» یمن؛ امارات عربی پایگاه نظامی‌اش در اریتره را منهدم کرد

عکس ماهواره ای از پایگاه نظامی امارات متحده عربی در اریتره
عکس ماهواره ای از پایگاه نظامی امارات متحده عربی در اریتره Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

منابع خبری گزارش داده‌اند که امارات عربی متحده پس از عقب نشینی از جنگ «پر دردسر» یمن، در حال از بین بردن پایگاه نظامی اش در اریتره است.

آگهی

منابع خبری گزارش داده‌اند که امارات عربی متحده پس از عقب نشینی از جنگ «پر دردسر» یمن، در حال از بین بردن پایگاه نظامی‌اش در اریتره است.

امارات در سپتامبر سال ۲۰۱۵ با احداث یک بندر و یک باند پرواز در شهر بندری آساب در اریتره، از این محل به عنوان پایگاه حمل و نقل تسلیحات سنگین و همچنین انتقال نیروهای سودانی به یمن استفاده کرد.

این کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس در سال‌های گذشته با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه حوثی های یمن که گفته می‌شود از حمایت ایران برخوردار هستند، جنگید.

اما به نظر می‌رسد اکنون امارات که جیم متیس، وزیر دفاع پیشین آمریکا از آن به عنوان «اسپارتای کوچک» یاد کرده بود، پس از سال‌ها جنگ در یمن، با بن‌بست مواجه شده است.

در پی این وضعیت، عکس‌های ماهواره‌ای از پایگاه نظامی امارات نشان می‌دهد که این کشور شروع به تخریب این پایگاه و حتی سازه‌های تازه ساخته شده، کرده است.

«کاهش بلندپروازی استراتژیک»

به باور رایان بول، تحلیلگر شرکت خصوصی استراتفور در تگزاس آمریکا، اماراتی‌ها «بلندپروازی استراتژیک» خود را کاهش داده و از مکان‌هایی که در آن حضور داشته‌اند، خارج می‌شوند.

این تحلیلگر معتقد است که حضور گسترده نظامی اماراتی‌ها در خارج از کشورشان، آن‌ها را بیش از تحملشان در معرض خطر قرار داده است.

امارات عربی متحده با هزینه میلیون‌ها دلار، بندر آساب را لایروبی کرد و باند پرواز سه هزار ۵۰۰ متری اش را بهبود بخشید تا امکان پرواز هواپیماهای سنگین پشتیبانی و ترابری در آن فراهم شود.

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، اماراتی‌ها با گذشت زمان، تجهیزات نظامی مانند خودروهای جنگی دوزیست را در فرودگاه آساب مستقر کردند؛ خودروهایی که در جنگ یمن از آن‌ها استفاده شده است.

همچنین در این پایگاه نظامی در کنار نیروهای اماراتی و یمنی، نیروهای سودانی مشاهده شده بودند. برخی منابع خبری گفته‌اند که کشتی حامل سودانی ها را در حال رفت و آمد به بندر آساب مشاهده کرده‌اند.

برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که نیروهای حوثی همین کشتی را در سال ۲۰۱۶ مورد هدف قرار دادند.

دولت امارات در آن زمان ادعا کرد که این کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه بوده است؛ ادعایی که توسط کارشناسان سازمان ملل متحد مورد تأیید واقع نشد.

مایکل نایتس، عضو مؤسسه سیاست خاورمیانه در واشنگتن که روی پایگاه آساب مطالعه کرده است، گفت که در پایگاه نظامی امارات عربی متحده در اریتره، بیمارستان صحرایی بسیار مجهزی برای مداوای مجروحان جنگ یمن تأسیس شده بود.

همچنین خبرها از احداث یک مرکز برای نگهداری زندانیان حکایت دارند. برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در پی فشارهای بین‌المللی که به سوء استفاده از زندانیان متهم شده بود از این زندان استفاده کرده است.

اما تصاویر ماهواره‌ای از این بندر در اوایل ژانویه سال جاری نشان می‌دهند که وسایل نقلیه و سایر تجهیزات نظامی و غیرنظامی منتظر بارگیری در کشتی بوده‌اند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، این کشتی پنجم فوریه بندر را ترک کرده است.

پیشتر تصاویر ماهواره ای نشان داده بودند که کارگران پس از تخریب سازه‌های کنار بندر آساب، تجهیزات درون این سازه‌ها را به شمال پادگان منتقل کرده‌اند.

تصاویر همچنین از تخریب آشیانه‌های هواپیماهای بدون سرنشین نیز حکایت دارند. برخی ناظران بین‌المللی خبر داده‌اند که امارات از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین برای کشتن رهبران حوثی‌ در جنگ یمن استفاده کرده است.

انهدام آشیانه‌های هواپیماهای بدون سرنشین در بندر آساب پس از آن انجام شد که شورشیان در منطقه تیگرای اتیوپی در ماه نوامبر ادعا کردند که هواپیماهای بدون سرنشین اماراتی از آساب علیه مواضع آنها حمله کرده‌اند. البته امارات در مورد این ادعای شورشیان تا کنون اظهارنظر نکرده است.

آگهی

ارسال تجهیزات نظامی به لیبی

از سوی دیگر برخی کارشناسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که امارات از طریق بندر آساب برای یکی از طرف‌های درگیر در جنگ لیبی تجهیزات نظامی فرستاده است.

با این حال برخی منابع خبری گفته‌اند که یک هواپیمای باری که در اوکراین ثبت شده است اواخر ژانویه چندین پرواز بین بندر آساب در اریتره و شهر العین در امارات عربی متحده داشته است.

البته گفته شده است که با وجود تخلیه پایگاه اما همچنان بالگردهای تهاجمی اماراتی در پایگاه بندر آساب دیده شده‌اند.

متخصصان نظامی از این بندر به عنوان یک نقطه استراتژیک مهم یاد می‌کنند زیرا در کنار تنگه مهم باب المندب قرار گرفته و دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند.

با این حال گویا امارات عربی کنترل تهدیدهای نزدیک به مرزش را بر حضور در فاصله دورتر از مرزهایش ترجیح داده است.

آگهی

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

امارات از سال ۲۰۱۹ و هم‌زمان با تشدید جنگ لفظی میان آمریکا و ایران بر نگرانی‌هایش افزوده شده است.

از همین رو این کشور حوزه خلیج فارس در سال ۲۰۱۹ با رها کردن پایگاهی که برای ۳۰ سال از اریتره اجاره کرده بود، خبر داد که از جنگ یمن خارج می‌شود.

اما الکس آلمیدا، یک تحلیلگر امنیتی بر این باور است که اماراتی ها فقط تا آنجا که بتوانند بالاتر از وزن خود مشت بزنند، ادامه می‌دهند اما وقتی فهمیدند که یمن برای آنها ارزش ندارد، به سرعت تصمیم گرفتند که از جنگ خارج شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ کودکان یمنی در میان ویرانه‌های جنگ سال تحصیلی را آغاز کردند

افشاگری واشنگتن پست: ساخت و سازها در سایت نظامی مشکوک چین در امارات از سر گرفته شده است

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟