احتمال اختلال در ارتفاع‌سنج هواپیما با گوشی‌های ۵جی؛ فرانسه هشدار داد

هشدار درباره خطر شبکه نسل پنجم برای سامانه ناوبری هواپیما
هشدار درباره خطر شبکه نسل پنجم برای سامانه ناوبری هواپیما Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این پدیده در نتیجه «تداخل سیگنال از یک منبع فرکانس در نزدیکی ارتفاع‌سنج هواپیما با قدرت مشابه یا بیشتر از آن» به وجود می‌آید و می‌تواند باعث ایجاد خطا در ابزارهایی شود که نقش آنها در هنگام فرود هواپیما بسیار حیاتی است.

آگهی

سازمان هواپیمایی فرانسه روز سه شنبه ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن) اعلام کرد نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا ۵ جی (5G) ممکن است در سامانه ارتفاع‌سنج هواپیما اختلال ایجاد کند و توصیه کرد افراد در هنگام پرواز حتما تلفن‌های هوشمند خود یا به طور کامل خاموش کرده یا آن روی «حالت پرواز» بگذارند.

سخنگوی این سازمان با اعلام این هشدار به خبرگزاری فرانسه گفت: «استفاده از تلفن همراه با شبکه نسل پنجم در حین پرواز می‌تواند خطر تداخل سیگنال را ایجاد کند که به طور بالقوه منجر به خطا در خواندن ارتفاع می‌شود.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وی گفت این پدیده در نتیجه «تداخل سیگنال از یک منبع فرکانس در نزدیکی ارتفاع‌سنج هواپیما با قدرت مشابه یا بیشتر از آن» به وجود می‌آید و می‌تواند باعث ایجاد خطا در ابزارهایی شود که نقش آنها در هنگام فرود هواپیما بسیار حیاتی است.

البته سال‌هاست که شرکت‌های هواپیمایی از بیم تداخل امواج و سیگنال‌های تلفنی با امواج سامانه‌های ناوبری، از مسافران می‌خواهند که در زمان پرواز تلفن‌های خود را خاموش کرده یا روی حالت پرواز بگذارند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی فرانسه به خدمه هواپیماها نیز توصیه کرد که در صورت مشاهده اختلال ناشی از تداخل امواج ۵ جی در تجهیزات ناوبری هواپیما، بلافاصله به مسئولان کنترل ترافیک هوایی اطلاع دهند تا آنها نیز به نوبه خود هشدار را به مقامات فرودگاه منتقل کنند.

این سازمان همچنین گفته تمهیداتی را برای موقعیت‌یابی ایستگاه‌های پایه ۵ جی در فرانسه پیش‌بینی كرده تا به این طریق بتواند خطرات تداخل سیگنال در هنگام فرود هواپیما را محدود كند.

تا کنون قدرت سیگنال‌های ارسالی از ایستگاه‌های پایه ۵ جی که در نزدیکی فرودگاه‌های اصلی فرانسه قرار دارند، محدود شده است. سازمان هواپیمایی فرانسه از ماه نوامبر ۲۰۲۰، یعنی از زمانی که چراغ سبز استفاده از خدمات نسل پنجم به اپراتورهای مخابراتی فرانسه داده شد، آزمایش‌های تازه‌ای را برای بررسی میزان تداخل امواج این شبکه با سامانه‌های ناوبری انجام داده و همچنان انواع علامت‌های رادیویی در این مناطق را رصد می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا ۲۰ هواپیما در امتداد آسمان ایران از مسیر خود منحرف شدند؟

نسل پنجم شبکه تلفن همراه با وجود برخی مخالفت‌ها در فرانسه فعال شد

درخواست تعویق نسل پنجم اینترنت در فرانسه؛ ماکرون: به چراغ نفتی بر نمی‌گردیم