جلسه دوم استیضاح ترامپ در سنا؛ پخش ویدئو‌های منتشر نشده از روز حمله به ساختمان کنگره

سنای آمریکا در دومین روز استیضاح دونالد ترامپ
سنای آمریکا در دومین روز استیضاح دونالد ترامپ Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز چهارشنبه ۲۲ بهمن (۱۰ فوریه) جلسه دوم استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالی در سنای این کشور برگزار شد که نمایندگان دموکرات تلاش کردند با پخش تصاویری از ناآرامی‌های ۶ ژانویه سناتورهای جمهوری‌خواه را به رای موافق به استیضاح مجاب کنند.

آگهی

جلسه دوم استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ بهمن (۱۰ فوریه) در حالی در سنای این کشور برگزار شد که نمایندگان دموکرات تلاش کردند با پخش تصاویری از ناآرامی‌های ۶ ژانویه سناتورهای جمهوری‌خواه را به رای موافق به استیضاح مجاب کنند.

در این جلسه سه ساعته کوشش استیضاح‌کنندگان عمدتا بر این قرار گرفته بود که مسئولیت خشونت‌های صورت گرفته در روز حمله به ساختمان کنگره را متوجه رئیس‌جمهور وقت سازند.

دریک فایل صوتی که از حوادث این روز در صحن سنا پخش شد، صدای وحشتزده یک پلیس به گوش می‌رسید که در بی‌سیم درخواست کمک می‌کرد. ویدئوهای دیگری نیز که پیش از این منتشر نشده بودند نماهایی از خشونت معترضان در حوادث این روز را نشان می‌دادند.

استیضاح‌کنندگان در کنار تصاویری از جریان حمله خشونت‌آمیز به ساختمان کپیتول، تصاویری از اظهارات دونالد ترامپ را به نمایش گذاشتند که به گفته آنان نقش رئیس‌جمهور سابق را در حوادث روز ۶ ژانویه اثبات می‌کرد.

آسوشیتید پرس
استیضاح‌کنندگان تلاش کردند با پخش تصاویری از خشونت‌های روز حمله به ساختمان کپیتول، مسئولیت دونالد ترامپ را در حادثه برجسته کنند.آسوشیتید پرس

یکی از نکات دیگر مورد تاکید نمایندگان دموکرات در جلسه استیضاح خطری بود که به گفته آنان باعث شده بود تا مایک پنس معاون سابق رئیس‌جمهور در آن روز به لحاظ جانی تهدید شود.

نمایندگان دموکرات با پخش فیلمی از معترضان که شعار می‌دادند «مایک پنس اعدام باید گردد»، گفتند خشونت‌طلبان تا اندازه زیادی به معاون رئیس‌جمهور نزدیک شده بودند و هر آن احتمال اسارت وی می‌رفته است.

به نظر می‌رسید سناتورهای دموکرات با استنادهای چندین باره به مایک پنس قصد دارند جمهوری‌خواهان را به انتخاب میان او و دونالد ترامپ سوق دهند.

به اینستاگرام یورونیوز بپیوندید

آسوشیتید پرس
استیضاح‌کنندگان با پخش تصاویری از مایک پنس معاون سابق رئیس‌جمهور به کرات از خطر جانی برای او در روز ۹ ژانویه صحبت کردندآسوشیتید پرس

ویدئوهای منتشرنشده دیگری که از دوربین‌های مداربسته ساختمان برداشته شده بودند صحنه‌هایی تکان‌دهنده نظیر شلیک معترضان به سمت افسران پلیس محافظ ساختمان و اشغال دفتر کارمندان کنگره را نشان می‌دادند.

نمایندگان دموکرات همچنین با پخش بخش‌هایی از سخنرانی دونالد ترامپ استدلال می‌کردند که وی هواداران خود را به حمله به ساختمان کنگره فراخوانده و آنان را به اعمال خشونت تشویق و تهییج کرده است.

وکلای دونالد ترامپ می‌گویند مجلس سنا صلاحیت رسیدگی به این اتهامات را ندارد زیرا دونالد ترامپ دیگر در مقام ریاست جمهوری آمریکا ایفای نقش نمی‌کند، علاوه بر آنکه سخنرانی‌ها و پیام‌های توییتری ترامپ دربارۀ تقلب در انتخابات به معنای «تحریک به شورش» نیست.

در جلسه روز چهارشنبه سناتورهای جمهوری‌خواه نیز از تایید اظهارات ترتیب‌دهندگان استیضاح خودداری کرده و از محکوم کردن دونالد ترامپ سر باز زدند.

پیشتر اکثریت غالب نمایندگان جمهوری‌خواه سنا گفته بودند که استیضاح ترامپ را غیرقانونی می‌دانند و به نظر می‌رسد جلسه دوم استیضاح تغییری در رای آنان نداده است.

لیندزی گراهام، از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه در سنا، پس از پخش ویدئوهای روز حمله به کنگره گفت مقصر اصلی نه ترامپ بلکه نیروهای محافظ ساختمان بوده‌اند که نتوانسته‌اند از پس مهاجمان بربیایند.

آسوشیتد پرس
در درگیری‌های روز حمله به ساختمان کنگره ۵ نفر کشته شدندآسوشیتد پرس

دونالد ترامپ پیشتر با رد ادعاهای استیضاح‌کنندگان جلسه استیضاح خود را «مضحک» توصیف کرده بود.

انتظار می‌رود دادگاه استیضاح دوم رئیس‌جمهور سابق آمریکا دست‌کم تا یک هفته ادامه داشته باشد. برای موفقیت طرح استیضاح در سنا باید دستکم دو سوم نمایندگان به آن رای مثبت دهند.

مجلس نمایندگان آمریکا امروز چهارشنبه ۲۴ دی (۱۳ ژانویه) از مایک پنس، معاون رئیس جمهوری خواست با استفاده از اختیارات قانونی‌اش، یعنی موضوع متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، دونالد ترامپ را از کار برکنار کند. اما پس از آن که پنس گفت در فاصله تنها یک هفته به پایان رسمی دوران ریاست جمهوری ترامپ این کار را نخواهد کرد، نمایندگان مجلس ساز و کار رسمی استیضاح را آغاز کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا موفق به تصویب طرح استیضاح وزیر امنیت داخلی شدند

ترامپ تهدید کرد: دیوان عالی اگر به نفع من رای ندهد مشکلی بزرگ در آمریکا پیش می‌آید

یک ایالت دیگر آمریکا ترامپ را از حضور در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه محروم کرد