خروج کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از قرنطینه ووهان؛ پکن واشنگتن را به سیاسی‌کاری متهم کرد

خروج کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از قرنطینه در ووهان
خروج کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از قرنطینه در ووهان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP-AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واشنگتن «اعتبار گزارش پژوهشگران سازمان جهانی بهداشت را پس از پایان و با مقایسه با داده‌های جمع‌آوری شده از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده بررسی خواهد کرد.»

آگهی

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت که برای تحقیق درباره منشاء ویروس کرونا به چین سفر کرده اند، روز پنجشنبه و پس از ۱۴ روز از قرنطینه خارج شدند. همزمان چین درخواست ایالات متحده برای تحقیقات روشن و شفاف این گروه را سیاسی کاری توصیف کرد.

قرار است این کارشناسان با بررسی شهری که مبدا نخستین شیوع ویروس کرونا در جهان به شمار می‌رود، درباره منشاء این بیماری مرگ‌بار تحقیق کنند.

حضور کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در ووهان برای دولت چین چالشی بسیار جدی به شمار می‌رود چراکه در صورت انتشار گزارشی درباره اهمال یا تقصیر پکن درباره شیوع بیماری کووید-۱۹، مسئولیت سنگین مرگ بیش از ۲ میلیون نفر و اختلال گسترده در زندگی میلیاردها نفر دیگر، متوجه جمهوری خلق چین خواهد شد.

چین برخلاف دیگر کشورهای جهان ادعا می کند شیوع ویروس کرونا را عملا ریشه‌کن کرده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه خواستار انجام یک پژوهش عمیق و همه جانبه درباره منشا شیوع بیماری و کووید شد و اعلام کرد ایالات متحده «از یک تحقیق بین‌المللی شفاف و گسترده، حمایت می‌کند.» خانم ساکی تاکید کرد که واشنگتن «اعتبار گزارش پژوهشگران سازمان جهانی بهداشت را پس از پایان و با مقایسه با داده‌های جمع‌آوری شده از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده بررسی خواهد کرد.»

دولت چین روز پنجشنبه موضع ایالات متحده آمریکا درباره تحقیق هیات کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را نشانه تلاش دولت جدید این کشور برای سیاسی‌کاری در مورد شیوع جهانی ویروس کرونا دانست.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

از زمان شیوع جهانی ویروس کرونا، گمانه‌زنی‌ها درباره پنهان‌کاری دولت چین و حتی منشاء آزمایشگاهی این ویروس به شدت مطرح بوده است. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا بیش از همه و در عالی‌ترین سطح این اتهامات را مطرح کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پمپئو در تایید ادعای ترامپ: ویروس جدید کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین بیرون آمده است

سازمان جهانی بهداشت بیش از ۴.۴ میلیون دلار دارو و تجهیزات پزشکی به افغانستان ارسال کرد

اعضای سازمان جهانی بهداشت بر سر مقابله با همه‌گیری‌های آینده به توافق نرسیدند