سوتلانا تیخانووسکایا: غرب در قبال بلاروس شجاعت بیشتری نشان دهد

سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس
سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر مخالفان بلاروس روز چهارشنبه ۲۷ ژانویه خواستار «شجاعت» بیشتر غرب شد و واکنش آن‌ها را در برابر سرکوب جنبش مردمی در کشورش از زمان اعلام انتخاب مجدد لوکاشنکو «بسیار متوسط» ارزیابی کرد.

آگهی

سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر مخالفان بلاروس روز چهارشنبه ۲۷ ژانویه خواستار «شجاعت» بیشتر غرب شد و واکنش آن‌ها را در برابر سرکوب جنبش مردمی در کشورش از زمان اعلام انتخاب مجدد لوکاشنکو «بسیار متوسط» ارزیابی کرد.

وی در نشست شورای روابط خارجی اروپا گفت: «واکنش بین‌المللی به بحران سیاسی در بلاروس متاسفانه بسیار متوسط است.» ور در این نشست ویدئویی افزود: «بلاروسی‌ها انتظار دارند غرب شجاع‌تر و قوی‌تر باشد.» وی خواستار یک‌صدایی غرب شد.

بلاروس پس از انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۹ اوت که در آن لوکاشنکو مدعی پیروزی قاطع شده بود ماه‌ها صحنه درگیری مخالفان بود. معترضان معتقدند که در این انتخابات تقلب شده است. رئیس جمهوری بلاروس این موضوع را رد می‌کند. الکساندر لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ قدرت را در این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی در دست دارد.

آقای لوکاشنکو با حمایت مسکو، از ترک قدرت امتناع می‌کند. اکثر رهبران مخالف یا در لیتوانی اقامت دارند، یا به زندان افتاده‌اند و یا در حصر خانگی بسر می‌برد. برخی نیز مجبور به مهاجرت و تبعید شده‌اند.

تیخانووسکایا که هم اکنون در لیتوانی است، ابراز تاسف کرد که بلاروس دیگر در سرخط خبرهای رسانه‌های بین‌المللی حضور ندارد. وی افزود: «با اینکه مردم به اعتراض‌های روزانه در سراسر کشور ادامه می‌دهد و نزدیک به شش ماه است که این کار را انجام می‌دهند.»

وی از اتحادیه اروپا خواست تا «هرچه سریعتر» تحریم‌های جدیدی را علیه مقام‌های بلاروس وضع کند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در پاسخ به این موضوع گفت: «پیش از این ۹۱ نهاد و فرد هدف تحریم‌های اروپا قرار گرفته‌اند. و مقام‌های بلاروس این را می‌دانند که در صورت ادامه ماجرا، این فهرست بزرگتر می‌شود.»

وی تاکید که موضع اروپا بدون ابهام است: «ما مشروعیت الکساندر لوکاشنکو را به رسمیت نمی‌شناسیم (...). با شرکای اروپایی خود خواستار برقراری گفت‌وگوی سیاسی فراگیر بین مقام‌های بلاروس و جامعه مدنی هستم و می‌خواهیم همه زندانیان سیاسی آزاد شوند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشدید سرکوب مخالفان در بلاروس؛ خانه ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال حقوق‌بشر تفتیش شد

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است