اتحادیه اروپا در دهه جاری ۶۰۰ ماهواره به مدار زمین پرتاب می‌کند

ماهواره اروپایی
ماهواره اروپایی Copyright آژانس فضایی اروپا ESA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این پروژه فقط یک پروژه فنی و اقتصادی نیست. به گفته استفان اسرائیل، این تصمیم سیاسی هم است زیرا به تأمین استقلال راهبردی اتحادیه اروپا مربوط می‌شود.

آگهی

اتحادیه اروپا قصد دارد با هدف تقویت ارتباطات ماهواره‌ای در قاره سبز، تا پایان دهه جاری در مجموع ۶۰۰ ماهواره جدید را به فضا فرستاده و در مدارهای پایین مستقر کند.

تیری برتون، مسئول برنامه فضایی کمیسیون اروپا در جریان کنفرانس فضایی اروپا که روز چهارشنبه ۱۳ ژانویه (۲۵ دی) در بروکسل برگزار شد، گفت اروپا می‌خواهد موفقیت برنامه‌های فضایی گالیله و کوپرنیک را پی بگیرد و امیدوار است که نخستین ماهواره خود از این مجموعه را تا پیش از سال ۲۰۲۷ به فضا پرتاب کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ماهواره‌های اروپایی که برای مدارهای کم‌ارتفاع در نظر گرفته شده‌اند قرار است در فاصله ۵۰۰ تا هزار کیلومتری زمین استقرار یابند.

استفان اسرائیل، مدیر عامل شرکت آریان اسپیس اروپا به یورونیوز گفت: «این ماهواره‌ها در مدار کم ارتفاع هستند، بنابراین اساساً برای ارتباطات استفاده می‌شوند. منظورم مثلا ارتباط در مناطق دور از مرکز است که پهنای باند در آنجا گران است. این موضوع همچنین می‌تواند مربوط به زمانی باشد که شما در حرکت هستید و فقط ماهواره‌ها می‌توانند به شما دسترسی مخابراتی و ارتباطی بدهند، مانند درون هواپیما یا کشتی. فردا هم ممکن است درون وسیله‌های دیگری باشد.»

اما این پروژه فقط یک پروژه فنی و اقتصادی نیست. به گفته استفان اسرائیل، این تصمیم سیاسی هم است زیرا به تضمین استقلال راهبردی اتحادیه اروپا مربوط می‌شود.

وی گفت: «برای امور امنیتی یا دفاعی هم از فناوری ارتباطات (ماهواره‌ای) استفاده می‌شود. بعضی جاها مثل آنچه "نمایش عملیاتی" نامیده می‌شود، جایی نیستند که برقراری ارتباط و مخابره در آن راحت باشد. دلیلش یا این است که شما بعد از وقوع یک فاجعه به محل می‌رسید یا این که خودتان در محل یک درگیری حضور دارید. این طرح جدید ماهواره‌ای برای ایجاد ارتباطات امن کاربرد خواهد داشت و این نمونه‌ای از استقلال راهبردی اروپاست.»

مسئول برنامه فضایی در کمیسیون اروپا افزود: «مثال دیگر، پردازش ابریِ داده‌هاست. ما می‌توانیم برای ذخیره‌سازی مبادلات راه‌حل‌هایی کاملاً اروپایی داشته باشیم و بنابراین از این منظر به سایر راه حل‌ها وابستگی نخواهیم داشت.»

وی درباره اهمیت این طرح همچنین گفت: «اروپا باید درک کند که شکست، پایان داستان نیست. شکست فقط یک نقطه داده شده برای یادگیری و حرکت به سوی به آینده است.»

آخرین بودجه هفت ساله اتحادیه اروپا به دستگاه اجرایی این امکان را می‌دهد که بیش از ۱۳ میلیارد یورو برای سیاست‌های فضایی هزینه کند، بودجه‌ای که یک رکورد محسوب می‌شود. در همین راستا، یان وارنر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا از کمیسیون خواسته است تا به سرمایه‌گذاری در فضا ادامه دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با مدیر برنامۀ رصد زمین در آژانس فضایی اروپا درباره ماهواره سنتینل۲

آژانس فضایی اروپا: نتیجه عملیات فرود کاوشگر اسکیاپارلی روی مریخ موفقیت آمیز است

تصویب قانون مقابله با بوم‌کُشی؛ پارلمان اروپا جدی‌ترین موارد تخریب اکوسیستم را جرم‌انگاری کرد