دلار به نرخ شهریور بازگشت؛ کاهش قیمت انواع کالاهای وارداتی و مسکن در ایران

بازار تهران
بازار تهران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه و در نشست هیات دولت وعده داد که در صورت آزاد شدن منابع ارزی مسدود شده در خارج از کشور، قیمت هر دلار آمریکا به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان کاهش یابد. همزمان بانک مرکزی ایران نرخ رسمی عرضه ارز را ۳۵۰ تومان کاهش داد.

آگهی

همزمان با ادامه کاهش نرخ ارز در بازار تهران، رسانه‌های ایران از آغاز روند نزولی قیمت انواع کالاهای وارداتی خبر می‌دهند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه و در نشست هیات دولت وعده داد که در صورت آزاد شدن منابع ارزی مسدود شده در خارج از کشور، قیمت هر دلار آمریکا به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان کاهش یابد.

همزمان بانک مرکزی ایران نرخ رسمی عرضه ارز را ۳۵۰ تومان کاهش داد که در پی آن، بهای فروش هر دلار آمریکا در مبادلات بازار آزاد تهران به ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان تنزل کرد که پایین‌ترین نرخ از ۱۵ شهریور گذشته(۵ سپتامبر) به شمار می‌رود.

بدین ترتیب، روند نزولی متوسط ماهانه نرخ آزاد فروش دلار در دی ماه و برای سومین ماه متوالی همچنان ادامه دارد. به طوری که متوسط ماهانه نرخ دلار در مقایسه با مهر ماه گذشته حدود ۱۳ درصد کاهش یافته؛ رخدادی که بنا به گزارش رسانه‌های ایران زمینه‌ساز کاهش عمومی قیمت کالاهای مختلف و مسکن شده است.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به ایسنا گفته که به دلیل سیر نزولی قیمت دلار در حال حاضر شاهد کاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدی قیمت عمده موبایل‌ها و کاهش حتی ۲۰ درصدی قیمت، یعنی کاهش حدود ۱۲ میلیون تومانی موبایل‌های گران‌تر مثل آیفون ۱۲ پرومکس در بازار هستیم.

همچنین برخی از رسانه‌ها نیز از کاهش پنج تا ۲۰ میلیونی تومانی قیمت‌ها در بازار خبر داده‌اند. پیشتر نیز، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، اواسط آبان ماه با اعلام خبر کاهش ۲۵ درصدی قیمت خودرو پیش‌بینی کرده بود که با ادامه کاهش نرخ ارز، افت قیمت خودرو ادامه خواهد داشت.

در حالی که مرکز آمار ایران پیشتر اعلام کرده بود که شاخص قیمت مسکن در آذرماه گذشته نسبت به آبان ۸.۵ درصد کاهش یافته، مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران چهار روز پیش گفت که قیمت مسکن ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش یافته است و بازار مسکن ظرفیت کاهش ۴۰ درصدی قیمت را تا پایان سال دارد.

اکبر یاوری، عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان نیز در گفتگو با تجارت نیوز ضمن یادآوری تاثیر نوسان قیمت دلار بر بهای میوه‌های وارداتی همچون موز، زنجبیل، انبه، آناناس و نارگیل از کاهش قیمت موز خبر داد و توضیح داده که با واردات گسترده موز از هند، قیمت هر کیلوگرم موز ۱۰ هزار تومان ارزان شده است. این در شرایطی است که در دو هفته گذشته قیمت موز در میادین مرکزی میوه و تره‌بار تهران به کیلوگرمی ۳۸ هزار تومان رسیده بود و در خرده‌فروشی‌ها ۴۰ هزار تومان نیز فروخته می‌شد.

روند نزولی قیمت‌ها در بازار ایران در شرایطی است که مطابق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم از شهریور گذشته بار دیگر سیر صعودی به خود گرفته است.

ولی گزارش مرکز آمار ایران در عین حال نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه گذشته در مقایسه با ماه پیش از آن کاهش یافته بود. این افت پس از یک روند صعودی که از فروردین ۱۳۹۹ آغاز شده بود، رخ داده است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای این است که خانوارهای یک کشور به طور میانگین برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» در ماه مورد گزارش چند درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته هزینه کرده‌اند. اما نرخ تورم سالانه نشان دهنده تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه مورد گزارش، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مرکز آمار ایران تا کمتر از ۱۰ روز دیگر نرخ تورم دی‌ماه را منتشر خواهد کرد. با توجه به اخبار و گزارش‌های متعدد رسانه‌های ایران در مورد روند نزولی قیمت‌ها انتظار عمومی این است که با توقف افزایش نرخ تورم سالانه، روند کاهشی نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در دی ماه تشدید شده باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رونمایی از ارز رسمی ۱۷ هزارتومانی در سال ۱۴۰۰؛ زمزمه رد کلیات بودجه در مجلس

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد