مجلس نمایندگان آمریکا از مایک پنس خواست دونالد ترامپ را از ریاست جمهوری برکنار کند

مایک پنس در مجلس نمایندگان آمریکا
مایک پنس در مجلس نمایندگان آمریکا Copyright آسیوشیتد پرس
Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایک پنس، پیش از تصویب این قطعنامه، در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس نمایندگان، برکناری دونالد ترامپ را برخلاف مصالح ملی دانسته بود.

آگهی

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه‌ای از مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا با اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی دونالد ترامپ را از قدرت برکنار کند.

در این قطعنامه که با ۲۲۳ رأی موافق در مقابل ۲۰۵ رای مخالف تصویب شد آمده است که دونالد ترامپ «برای انجام وظایف ریاست جمهوری ایالات متحده کفایت لازم را ندارد.»

به گفته نمایندگان موافق در صورتی که مایک پنس، رئیس جمهوری را از کار برکنار کند، مجلس نمایندگان دونالد ترامپ را استیضاح خواهد کرد.

پیش از تصویب این قطعنامه مایک پنس در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان برکناری دونالد ترامپ را بر خلاف «مصالح ملی» دانسته بود.

پیش از این نیز شماری از اعضای کنگره به‌رهبری نانسی پلوسی کوشیده بودند تا دربارهٔ سلامت جسمی و روانی دونالد ترامپ، به‌ویژه پس از ابتلا به ویروس کرونا تحقیق کنند تا شاید بتوانند به این وسیله وی را از کار برکنار کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

نانسی پلوسی همچنین هفتهٔ گذشته وضعیت رئيس جمهوری آمریکا را «ناپایدار» خواند و گفت که شرایطی خطرناک‌تر از «عدم تعادل روانی رئیس جمهوری» وجود ندارد، خانم پلوسی همزمان دربارهٔ پیشگیری از «استفادهٔ دونالد ترامپ از کُدهای هسته‌ای» با سران ارتش این کشور گفتگو کرده بود.

طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، چنانچه معاون رئیس جمهوری و اکثریت کابینه وی به این نتیجه برسند که او به هر دلیل قادر به انجام وظایفش نیست می‌توانند این موضوع را کتبا به کنگره اعلام کنند و در صورت پذیرش این امر از سوی کنگره معاون رئیس جمهور بلافاصله سرپرستی ریاست جمهوری را بر عهده می‌گیرد.

برخی از روسای جمهوری آمریکا پیش از این از متمم ۲۵ قانون اساسی این کشور برای انتقال موقت قدرت استفاده کرده‌اند. انتقال قدرت موقت در این موارد اغلب به‌دنبال اقدامات پزشکی بر روی روسای جمهوری صورت گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مایک پنس: ما توانستیم ایران را در خاورمیانه منزوی کنیم

دونالد ترامپ خطاب به معاونش مایک پنس: دو راه بیشتر نداری

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند