دادگاه اسرائیلی پخش فیلمی مستند از درگیری‌های اردوگاه جنین را ممنوع کرد

اردوگاه آوارگان جنین در سال ۲۰۱۲
اردوگاه آوارگان جنین در سال ۲۰۱۲ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائیل در جریان «عملیات دیوار دفاعی» در سال ۲۰۰۲ به اردوگاه آوارگان جنین در شمال کرانه باختری رود اردن حمله کرد. فلسطینی‌ها از «قتل عام» در این اردوگاه سخن گفته‌اند.

آگهی

دادگاهی در اسرائیل روز دوشنبه پخش فیلمی مستند را با موضوع درگیری های سال ۲۰۰۲ در اردوگاه آورگان فلسطینی در شهر جنین ممنوع کرد.

مستند «جنین جنین» به کارگردانی محمد بکری، فیلمساز اسرائیلی به درگیری ها در اردوگاه جنین که در جریان آن ۵۲ فلسطینی و ۲۳ سرباز اسرائیلی کشته شدند می پردازد.

محمد بکری تصمیم دادگاه را «غیرعادلانه» توصیف کرده است. اسرائیل پخش مستند «جنین جنین» را در ماه دسامبر سال ۲۰۰۲ به دلیل «نگاه جانبدارانه» آن ممنوع کرده بود اما دیوان عالی این کشور در سال ۲۰۰۳ ممنوعیت پخش این مستند را «غیرقانونی» دانست.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ارتش اسرائیل در جریان «عملیات دیوار دفاعی» در سال ۲۰۰۲ به اردوگاه آوارگان جنین در شمال کرانه باختری رود اردن حمله کرد. در حالی که اسرائیل هدف این حمله هشت روزه را «جستجوی اعضای سازمان های تروریستی» عنوان کرده است فلسطینی ها از «قتل عام» در این اردوگاه سخن گفته اند.

یک سرهنگ ارتش اسرائیل به دادگاه شکایت کرده بود که در مستند «جنین جنین» به سرقت اموال یک پیرمرد فلسطینی متهم شده است. بنا به تصمیم دادگاه تمام نسخه های فیلم «جنین جنین» در اسرائیل باید جمع آوری شود. دادگاه شهر لاد همچنین محمد بکری را به پرداخت رقمی معادل ۴۳ هزار یورو به شاکی پرونده محکوم کرد.

بنا به تصمیم دادگاه مستند «جنین جنین» از شبکه اجتماعی یوتیوب حذف نخواهد شد. وکیل مدافع محمد بکری حکم دادگاه لاد را «تصمیمی سیاسی» با هدف «خفه کردن صداهای ناهمخوان با روایت رسمی اسرائیل» از وقایع اردوگاه آوارگان جنین توصیف کرد.

در مقابل آویو کوخافی، فرمانده ستاد کل ارتش اسرائيل تصمیم دادگاه را «پیامی روشن و قاطع در حمایت از رزمندگان ارتش» این کشور دانست.

گروه دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل با ارائه شواهدی اسرائیل را به ارتکاب «جنایت جنگی» در جریان درگیری ها در اردوگاه جنین متهم کرده اند. ادعایی که اسرائیل آن را رد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: در حمله اسرائیل به استان حماء ۶ شبه‌نظامی کشته شدند

گذرگاه مرزی و مصائب جوانان فلسطینی برای تمرین در یک ارکستر

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم