هشدار رافائل گروسی: بیشتر از چند هفته برای احیای برجام فرصت نداریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که ماه گذشته به تصویب مجلس ایران رسید گفت: «باید آن را جدی بگیرم زیرا قانون است.»

آگهی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه هشدار داد که تنها چند هفته برای احیای توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی فرصت باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» که ماه گذشته به تصویب مجلس ایران رسید گفت: «باید آن را جدی بگیرم زیرا قانون است.» مجلس ایران در این مصوبه دولت را موظف کرده است تا در صورت عدم اجرای تعهدات طرف های دیگر برجام پس از دو ماه از زمان تصویب این قانون به نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی که فراتر از پروتکل الحاقی و براساس برجام به اجرا در می آید خاتمه دهد.

مجلس ایران طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» را روز ۱۲ آذر تصویب کرد. در این مصوبه همچنین آمده که دولت ایران موظف است پس از گذشت سه ماه از زمان تصویب این قانون در صورت عادی نشدن روابط بانکی با اروپا و روند خرید نفت از سوی طرف های باقی مانده در برجام اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

احمد امیری فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس ایران پیش از این گفته بود که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا یک ماه برای لغو تحریم ها وقت خواهد شد در غیر این صورت تهران روز سوم اسفند «قطعا» بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را اخراج خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) رسما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

رافائل گروسی در بخشی از سخنان روز دوشنبه خود گفت: «واضح هست که فرصت ما چند ماهه نیست، فقط چند هفته فرصت داریم.»

سخنان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی بیان می شود که ایران غنی سازی اورانیوم با غلطت ۲۰ درصد را از سر گرفته است. او گفت که تخمین می زند ایران خواهد توانست در تاسیسات فردو به ماهانه ۱۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت ۲۰ درصد دست یابد.

ایران از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام تصمیم به کاهش سطح پایبندی خود به این توافق هسته ای گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده چند ماه پس از خروج واشنگتن از برجام وضع مجدد تحریم های هسته ای علیه ایران را اعلام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده مجلس ایران: عملیات احداث واحد سوم نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه آغاز شد

سفیر ایران در بلژیک: اتحادیه اروپا وارد گفتمان امنیت‌زده علیه جمهوری اسلامی نشود

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند