ملی‌گرایان اسکاتلند از دولت بریتانیا میلیاردها پوند طلب خسارت کردند

نیکولا استورجن، وزیر اول ملی‌گرای اسکاتلند(سمت راست) و ایان بلکفورد، رهبر حزب ملی اسکاتلند در پارلمان بریتانیا(سمت چپ)
نیکولا استورجن، وزیر اول ملی‌گرای اسکاتلند(سمت راست) و ایان بلکفورد، رهبر حزب ملی اسکاتلند در پارلمان بریتانیا(سمت چپ) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایان بلکفورد، رهبر حزب ملی اسکاتلند در پارلمان بریتانیا، از دولت محافظه‌کار بوریس جانسون خواست تا بابت ضربه‌ای که به کسب و کار‌های این کشور وارد کرده، عذرخواهی کند. آقای بلکفورد همچنین تاکید کرد که دولت بریتانیا باید جوابگوی خسارت طولانی مدتی باشد که به اقتصاد اسکاتلند وارد کرده است.

آگهی

حزب ملی اسکاتلند(SNP) که طرفدار استقلال این کشور است، روز یکشنبه از بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا خواست تا بابت جبران افزایش هزینه‌های ناشی از خسارت‌های اجرای برکسیت، میلیاردها پوند غرامت به اسکاتلند پرداخت کند.

ایان بلکفورد، رهبر حزب ملی اسکاتلند در پارلمان بریتانیا، از دولت محافظه‌کار بوریس جانسون خواست تا بابت ضربه‌ای که به کسب و کار‌های این کشور وارد کرده، عذرخواهی کند. آقای بلکفورد همچنین تاکید کرد که دولت بریتانیا باید جوابگوی خسارت طولانی مدتی باشد که به اقتصاد اسکاتلند وارد کرده است.

رهبر حزب ملی اسکاتلند تصریح کرد که با اجرای برکسیت ضمن تحمیل هزینه‌های میلیاردی بر تجارت خارجی، موجب کاهش رشد اقتصادی کشورش در بلندمدت خواهد شد.

آقای بلكفورد برکسیت را «یك اقدام غیرضروری برای تخریب اقتصادی كه برخلاف میل اسكاتلند انجام شده» توصیف و پافشاری کرد که دولت بریتانیا باید یك بسته مالی فوری چند میلیارد پوندی برای جبران بخشی از غرامت وارد آمده بر کسب و کارها، صنایع و مشاغل اسكاتلند ارائه کند.

رهبر حزب ملی اسکاتلند یکی از تبعات فوری اجرای برکسیت را بروز اختلال جدی در روند فعالیت ماهیگیران این کشور عنوان کرد. بسیاری از صیادان اسکاتلندی به دلیل بوروکراسی ناشی از اجرای برکسیت ناچار شده‌اند تا صادرات خود را به بازارهای اتحادیه اروپا متوقف کنند؛ از جمله این که آنها معتقدند در شرایط جدید ارسال میگو و صدف تازه صید شده به بازار فرانسه تنها یک روز پس از صید، غیرممکن شده است.

ماهیگیران در سراسر بریتانیا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا را به خیانت به صنف خود متهم می‌کنند زیرا او پیشتر قول داده بود که کنترل آبهای بریتانیا را پس از برکسیت دوباره به دست گیرد ولی پس از توافق با اتحادیه اروپا این وعده به طور کامل عملی نشد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در همه‌پرسی سراسری سال ۲۰۱۶ که در مورد برکسیت برگزار شد، ۶۲ درصد مردم اسکاتلند رای به ماندن در اتحادیه اروپا دادند، در حالی که در مجموع نزدیک به ۵۲ درصد مردم بریتانیا خواستار خروج از این اتحادیه شده بودند.

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی این کشور اخیرا خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال از بریتانیا شده بود؛ خواستی که با مخالفت جدی دولت بریتانیا مواجه شد. ۵۵ درصد مردم اسکاتلندی در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ با استقلال این کشور مخالفت کرده بودند ولی حزب حاکم این کشور معتقد است که پس از برکسیت و مدیریت ضعیف دولت آقای جانسون در مهار شیوع ویروس کرونا همه‌پرسی جدید با موافقت اکثریت مردم اسکاتلند مواجه خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر اسکاتلند برای برپایی همه‌پرسی استقلال از بریتانیا قول همکاری داد

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد

کشتی‌سوزی وایکینگ‌ها در شتلند اسکاتلند در جشنواره موسوم به «آپ هلی آ»