عربستان پس از سه سال و نیم مرز خود را به‌روی قطر باز می‌کند

پرچم قطر در عربستان سعودی
پرچم قطر در عربستان سعودی Copyright آسیوشیتد پرس
Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام آمریکایی اعلام کرد توافقی برای حل اختلاف‌ها به‌امضا خواهد رسید و جرد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ نیز در زمان امضای این توافق در ریاض حضور خواهد داشت.

آگهی

عربستان سعودی پس از سه سال و نیم قطع روابط دیپلماتیک با قطر، مرزهای زمینی،‌ هوایی و دریایی خود را به‌روی این کشور باز می‌کند.

وزیر خارجهٔ کویت، که کشورش برای آشتی دادن عربستان و قطر تلاش بسیاری کرده، شب گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی از این تصمیم ریاض خبر داد و اعلام کرد که امیر کویت، در آستانهٔ نشست شورای همکاری خلیج فارس، با رهبران این دو کشور گفتگوی تلفنی داشته و خواستار «اتحاد» همسایگان شده است.

چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس بناست روز سه‌شنبه در شهر العلا، عربستان برگزار شود و همزمان شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر که دعوت به شرکت در این نشست را در سالهای گذشته رد کرده بود رسما اعلام کرد که در نشست روز سه‌شنبه شرکت خواهد کرد.

عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر در سال ۲۰۱۷ میلادی با اعلام اینکه قطر از اسلام‌گرایان افراطی حمایت کرده و با پشتیبانی ایران در منطقه مشکل ایجاد می‌کند، روابط خود را در سطح دیپلماتیک و تجاری با قطر قطع کردند.

به گفتهٔ کارشناسان، اعمال این تحریم‌ها هم برای قطر و هم برای طرف‌های دیگر بهای سنگینی داشت و قطر را بیش‌ازپیش به رقیبان منطقه‌ای عربستان یعنی ایران و ترکیه نزدیک کرد.

آسیوشیتد پرس
دوحهآسیوشیتد پرس

دو پادشاه غایب

هیثم بن طارق، پادشاه عمان اعلام کرده است که در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس شرکت نمی‌کند و یک مقام مسئول از سوی وی در این نشست حضور خواهد داشت.

تحلیل‌گران می‌گویند دلیل این غیبت شفاف‌نبودن رویکرد و انگیزه‌های برگزاری آن است و به‌ویژه آنکه سنّت اردن حفظ بی‌طرفی است و این کشور از زمان ملک قابوس، از شرکت در تصمیم‌گیری‌هایی که صلح و ثبات منطقه را بر هم بزند پرهیز می‌کند.

از طرف دیگر حمد بی عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز ولیعهد و وزیر خارجهٔ خود را روانهٔ نشست روز سه‌شنبه کرده است و از آنجا که وی نزدیکترین متحد عربستان در شورای همکاری خلیج فارس به‌شمار می‌رود کارشناسان می‌گویند غیبت شخص او احتمالا به‌معنای وجود اختلاف نظر عمیق با حاکمان عربستان دربارهٔ آشتی با قطر است.

نقش ایالات متحده

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز اعلام کرد به‌منظور پایان دادن به اختلاف‌ها، توافقی میان قطر و دیگر کشورها به‌امضا خواهد رسید.
همین منبع در گفتگو با وال‌استریت ژورنال افزود که جرد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در زمان امضای این توافق در عربستان حضور خواهد داشت. وی گفت این توافق «به این معنا نیست که (این کشورها) دوستان خوبی خواهند شد، بلکه معنایش آن است که خواهند توانست با هم کار کنند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت ایالات متحده در راستای اعمال فشار حداکثری بر ایران، در سال‌های گذشته تلاش کرده است تا قطر و دیگر کشورهای عرب حوزهٔ خلیج فارس را علیه ایران متحد کند.

حمایت قطر از گروه‌هایی در لیبی و غزه همچنین پشتیبانی این کشور از اخوان المسلمین سبب شده تا برخی کشورها نظیر امارات هنوز به بهبود عمیق روابط با قطر بدبین‌ باشند.

پیش از این کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای بهبود روابط با قطر ۱۳ شرط تعیین کرده بودند که از جملهٔ آن تعطیل کردن شبکهٔ الجزیره، قطع تأمین مالی اسلام‌گرایان افراطی و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر بود.

قطر همواره در برابر این شروط مقاومت کرده و تصمیم‌گیری دربارهٔ این امور را مربوط به حاکمیت ملی خود شمرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان و قطر چگونه آشتی کردند؟ تسلیم دوحه یا شکست ریاض؟

فرمانروایی ورزشهای راکتی در قطر، از تنیس تا پدل

قطر: ترویج ورزش به‌عنوان یکی از ارکان کشور