وزیر نفت ایران کرونا را علت آلودگی هوا اعلام کرد؛ زنگنه: چاره‌ای جز مصرف مازوت نداریم

آلودگی هوای تهران
آلودگی هوای تهران Copyright عکس از خبرگزاری تسنیم(محمد حسین موحدی‌نژاد)
Copyright عکس از خبرگزاری تسنیم(محمد حسین موحدی‌نژاد)
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت که باز کردن پنجره‌های منازل توسط مردم با این تصور است که کرونا خارج می‌شود، یکی از علل افزایش مصرف گاز خانگی است و «در چنین شرایطی چاره‌ای جز تحویل مازوت به نیروگاه‌ها نداریم.»

آگهی

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت که باز کردن پنجره‌های منازل توسط مردم با این تصور که کرونا خارج می‌شود، یکی از علل افزایش مصرف گاز خانگی است و «در چنین شرایطی چاره‌ای جز تحویل مازوت به نیروگاه‌های برق نداریم.»

بیژن زنگنه روز یکشنبه در نشست مشترک وزرای نیرو، نفت و کشور توضیح داد که «ما مایل نیستیم مازوت مصرف شود ولی گازوئیل هم در حداکثر میزان ممکن تحویل نیروگاه های برق می‌شود و بیشتر از این امکانش وجود ندارد.»

وزیر نفت ایران افزود: «در گازوئیل نیز بحث صادرات مطرح نیست و هر چه گازوئیل مازاد در کشور وجود دارد تحویل نیروگاه‌های برق می‌دهیم.»

او با بیان این که «مشکلاتی داریم و نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنی کنیم»، از مردم خواست که هم دمای خانه‌های خود را پایین بیاورند و هم از اتلاف انرژی خودداری کنند.

آقای زنگنه تاکید کرد که تنها با کاهش مصرف برق، سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های برق کاهش می‌یابد.

این در حالی است که انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران روز شنبه اعلام کرده بود: «در حال حاضر هیچ صنایع و نیروگاهی در تهران از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند.»

وزیر نفت ایران مصرف فعلی گاز کشور را روزانه بیش از ۸۲۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد که از این میزان ۵۵۶ میلیون متر مکعب مصرف خانگی، عمومی و صنایع کوچک است. به گفته او مصرف روزانه گاز در اسران بیش از ۶٠ میلیون مترمکعب نسبت به سال پیش رشد کرده است.

آقای زنگنه همچنین خاظر نشان کرد که براساس اعلام استاندار تهران مصرف برق در این استان ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده که تنها دو درصد آن به دلیل اشتراک‌های جدید برق بوده است.

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران که پیشتر فاش کرده بود که سوزاندن مازوت توسط نیروگاه‌های برق علت افزایش شدید آلودگی هوای کلانشهرهای کشور طی روزهای اخیر بوده، روز یکشنبه خبر داد معاون دادستان کل کشور با صدور بخشنامه‌ای خواسته تا فرد و نهادی مانع سوزاندن نفت کوره در نیروگاه‌ها و صنایع نشود.

آقای کلانتری علت صدور این بخشنامه را وجود برخی مسائل امنیتی که به آنها اشاره نکرده، عنوان کرده است. البته او چندی پیش به نقل از مقام‌های وزارت نفت گفته بود که به دلیل تحریم‌ها، برخی نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به دلیل پُر بودن انبارها، چاره‌ای جز استفاده از سوخت مازاد مازوت ندارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال، بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست ایران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم ضمن تاکید بر این که مطابق اذعان وزارت نفت در نشستی مشترک، امکان صادرات مازوت وجود دارد، تصریح کرد: «استنباط این است که استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ، جنبه "راحت‌طلبی" دارد زیرا سوختی ارزان و قابل دسترس برای نیروگاه‌ها است.»

کیفیت هوای تهران روز یکشنبه و برای پنجمین روز متوالی در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های جامعه قرار گرفته است. افزون بر تهران، آلودگی شدید هوا در شهرهای کرج، قزوین، قم، تبریز، مشهد، اراک و اصفهان نیز گزارش شده است. کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران روز شنبه با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه پایداری‌ شرایط جوی پیشنهاد تعطیلی موقت شهر را داد که پذیرش این پیشنهاد همچنان با مقاومت‌هایی از سوی دولت مواجه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ و میرها در اروپا؛ آلودگی هوا جان ۴۰۰ هزار و کرونا جان ۱۸۳ هزار نفر را گرفت

با لغو قرنطینه‌ها، سطح آلودگی هوا در چین بار دیگر افزایش یافت

آلودگی هوا ناقل جدید ویروس موذی؛ آیا باید منتظر باران‌های کرونایی بود؟