یافته جدید دانشمندان: ابتلا به کرونا منجر به خونریزی‌های کوچک مغزی می‌شود

اسکن مغز (عکس تزئینی است)
اسکن مغز (عکس تزئینی است) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان در جریان تحقیق خود بافت‌های «پیاز بویایی» و «ساقه مغز» متعلق به ۱۹ بیماری را که بین ماه‌های مارس و ژوئیه سال گذشته میلادی در آمریکا بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند بررسی کردند.

آگهی

محققان در انستیتوی ملی سلامت در آمریکا به این نتیجه رسیده اند که بیماری «کووید ۱۹» منجر به خونریزی های کوچک در مغز بیماران می شود.

دانشمندان نتیجه جدیدترین بررسی های خود از تاثیر ابتلا به ویروس کرونا بر مغز را روز چهارشنبه در نشریه علمی «ژورنال پزشکی نیوانگلند» منتشر کردند. آنها بافت هایی از ساختار معروف به «پیاز بویایی» (Olfactory bulb) و ساقه مغز ۱۹ بیماری را که بین ماه های مارس و ژوئیه سال گذشته میلادی در آمریکا بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند بررسی کردند.

ساقه مغز قسمتی از دستگاه عصبی مرکزی است که در بخش پائینی مغز قرار داد. وظیفه ساقه مغز کنترل تنفس و ضربان قلب است. «پیاز بویایی» نیز ساختاری است که در قسمت جلوی مغز قرار داد و به حس بویایی و تشخیص بوها کمک می کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دانشمندان با انجام تصویرسازی تشدید مغناطیسی (ام آر ای) بر روی بافت های متعلق به ۱۹ بیمار جان باخته بر اثر ابتلا به «کووید ۱۹» دریافتند که این بافت ها به شکلی غیرعادی آسیب دیده اند. به گفته محققان انستیتوی ملی سلامت آمریکا دلیل آسیب های وارده به بافت های «پیاز بویایی» و ساقه مغز خونریزی های کوچک در این بافت ها بر اثر پاره شدن رگ های کوچک بوده است. خونزیزی های کوچک اینچنینی می تواند واکنش سیستم ایمنی بدن را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که در بافت های بررسی شده اثری از ویروس «سارس کوو ۲» (SARS-CoV-2) که عامل بیماری «کووید ۱۹» است یافت نشد.

محققان انستیتوی سلامت آمریکا به همین دلیل نتیجه گرفته اند که آسیب های وارده به «پیاز بویایی» و ساقه مغز بیماران بر اثر حمله مستقیم ویروس کرونا به این بافت ها پدید نیامده است. آنها از واکنش التهابی بدن به ویروس کرونا به عنوان عامل احتمالی آسیب های وارده به بخش هایی از مغز بیماران یاد کرده اند.

دانشمندان امیدوار هستند که درک بهتر از ساز و کار واکنش بدن انسان به ویروس کرونا بتواند به آنها برای معالجه بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» کمک کند. بیماری همه گیر «کووید ۱۹» هر چند از اساس یک بیماری دستگاه تنفسی محسوب می شود اما مبتلایان ممکن است از اختلالات عصبی مانند سردرد، روان آشفتگی، اختلال شناختی، گیجی، خستگی و لطمه به حس بویایی نیز رنج ببرند. بیماری «کووید ۱۹» همچنین ممکن است منجر به سکته مغزی و دیگر آسیب های عصبی بشود.

پیش از این نیز نتیجه چند تحقیق نشان داده بود که بیماری «کووید ۱۹» ممکن است واکنش التهابی و آسیب های عروقی را به دنبال داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پژوهش علمی: یک سوم مبتلایان به کرونا تا ۶ ماه دچار اختلالات عصبی می‌شوند

لری کینگ، خبرنگار و مجری آمریکایی پس از ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد