اختلاف نظر در دولت آلمان بر سر استفاده از پهپادهای رزمی

A US Predator unmanned drone armed with a missile stands on the tarmac of Kandahar military airport
A US Predator unmanned drone armed with a missile stands on the tarmac of Kandahar military airport Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حال حاضر ارتش آلمان تنها اجازه دارد از پهپادهای شناسایی در ماموریت‌هایش در مالی و افغانستان استفاده کند.

آگهی

مساله تجهیز ارتش آلمان به پهپادهای رزمی به موضوعی اختلاف برانگیز در دولت آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور بدل شده است.

در حال حاضر ارتش آلمان تنها اجازه دارد از پهپادهای شناسایی در ماموریت‌هایش استفاده کند.

 آلمان در سال ۲۰۱۸ قرارداد اجاره ۵ پهپاد جدید از نوع «هرون تی پی» را با شرکت اسرائیلی «آی ای آی» امضا کرد، با این وجود استفاده دوگانه این پهپادها به موضوعی جنجال برانگیز تبدیل شده است. 

ائتلاف محافظه کاران و سوسیال دموکرات‌های چپ میانه در آن زمان توافق داشتند که این پارلمان است که باید حرف آخر را درباره مسلح کردن پهپادها در آینده بزند.

موضوع دخالت و کنش نظامی همچنان مساله حساسی در آلمان به شمار می رود، با این حال درخواست‌ها برای اینکه آلمان بعنوان یک کشور مهم اروپایی با جایگاه اقتصادی و سیاسی قابل توجه، مسئولیت‌ بین‌المللی بیشتری در زمینه دفاع از امنیت جهانی را برعهده بگیرد، در حال افزایش است.

محافظه‌کاران حاضر در دولت ائتلافی مرکل و همچنین برخی اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان از مسلح کردن پهپادها حمایت می‌کنند. همچنین حزب لیبرال دموکرات و اپوزیسیون راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نیز حامی این پروژه هستند.

اما سبزها و چپ‌های رادیکال آلمان به طور جدی مخالف استفاده از پهپادهای رزمی هستند.

این موضوع اختلاف برانگیز در میانه ماه دسامبر به بحث میان نوربرت والتر بوریانز از رهبران حزب سوسیال دموکرات و رولف موتسنیش از گروه پارلمانی همین حزب که بطور غیرمنتظره علیه مسلح کردن پهپادها اعلام موضع کرد، تبدیل شد. بوریانز بر این نکته تاکید کرد که خط تمایز بین دفاع از جان سربازان و کشتن با ابزار کنترل از راه دور بسیار باریک است. موتسنیش هم خواستار یک بحث اخلاقی درباره «کشتن از راه دور یا کشتن خودکار» شد و گفت که نیمی از آلمانی‌های مخالف مسلح کردن پهپادها هستند.

در پی این مناقشه، کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان و از متحدان نزدیک مرکل، شرکای دولت ائتلافی را به بزدلی متهم کرد. وی افزود: «ما اصول عملیاتی را تنظیم کرده‌ایم که طبق آن پهپادهای رزمی فقط توسط ارتش آلمان (بوندس‌وهر) و برای محافظت از مردم مان مورد استفاده قرار بگیرد.»

این بحث اختلاف برانگیز پای ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نیز به میان کشده است. او در این زمینه با اشاره به استفاده از این فن‌آوری علیه گروه‌های جهادی در سوریه و عراق گفته است: «این پهپادها می توانند از نیروهای ما در روی زمین حمایت کنند و همچنین تعداد خلبانانی که در معرض خطر قرار می گیرند کاهش می یابند.»

اعضای ناتو از جمله فرانسه و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که پیش از این از هواپیماهای بدون سرنشین رزمی استفاده کرده‌اند. همچنین پهپادهای اسرائیلی و ترک در جنگ اخیر قره‌باغ از سوی جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان مورد استفاده قرار گرفت. پیامدهای چنین استفاده‌ای به بحث‌های اخلاقی در این زمینه دامن زده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استفاده از پهپاد در برلین برای رساندن کیت تست کرونا به شهروندان

آیا پهپادهای ترکیه معادله جنگ در قره‌باغ را تغییر می‌دهند؟

نخستین نیروهای نظامی آلمانی وارد لیتوانی شدند