گفتگوهای مالی وزیر نیروی ایران با مقام های عراقی؛ بغداد بار دیگر وعده داد

گفتگوی وزیر نیروی ایران با همتای عراقی اش
گفتگوی وزیر نیروی ایران با همتای عراقی اش Copyright خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران؛ ایرنا
Copyright خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران؛ ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران در حالی روز سه شنبه در سفری یک روزه به عراق با مقام‌های ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرد که تهران و بغداد برای حل اختلافات کهنه مالی در تلاش هستند.

آگهی

رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران در حالی روز سه شنبه در سفری یک روزه به عراق با مقام‌های ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرد که تهران و بغداد برای حل اختلافات کهنه مالی در تلاش هستند.

عراق با وجود چندین میلیارد دلار بدهی به ایران اما همچنان برای تولید برق به منابع انرژی این کشور نیاز دارد. طرف‌های عراقی در دیدارهایشان با مقام‌های ایرانی هر بار نوید تسویه بدهی‌های ارزی کشورشان را داده‌اند اما خبرها حکایت از آن دارد که این اتفاق تاکنون تحقق نیافته است.

حال برخی تحلیل گران اقتصادی هدف سفر وزیر نیروی ایران به عراق را تلاش دوباره برای حل اختلاف کهنه مالی میان دو کشور عنوان کرده‌اند؛ اختلافی که حتی با سفر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران به بغداد حل نشد.

پیش از این ایران تصمیم گرفته بود تا روند صادرات گاز طبیعی اش را به عراق به دلیل بد عهدی بغداد کاهش دهد.

از همین رو آقای اردکانیان با وزیر برق و رئیس بانک مرکزی عراق دیدار کرد تا نحوه پرداخت مطالبات مالی ایران از عراق بابت فروش برق و گاز را بررسی کند.

شرکت ملی گاز ایران در اطلاعیه‌ای خبر داده بود که وزارت برق عراق «بیش از شش میلیارد دلار» (حدود ۴.۹ میلیارد یورو) به این شرکت بدهکار است.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق نیز گفته بود که بر پایه تازه‌ترین تهدیدهای ایران، صادرات روزانه گاز طبیعی این کشور به ۳ تا ۵ میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت.

عراق به دلیل تحریم‌های پولی و بانکی آمریکا علیه ایران قادر به پرداخت پول گاز و برق وارداتی از این کشور حتی بر پایه دینار نیست. منابع خبری میزان مبلغ گاز و برق وارداتی عراق از ایران را حدود ۲ میلیارد دلار در سال برآورد کرده‌اند. آنان همچنین خبر داده‌اند که حدود سه میلیارد دلار از پول‌ها در بانک تجارت عراق مسدود شده و غیر قابل دسترس است.

عراقی‌ها برای سال‌ها با قطعی برق مواجه بوده‌اند به گونه‌ای که این قطعی در برخی مناطق به ساعت های طولانی در روز می‌رسد. بنابراین از آنجا که عراق با بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی مواجه است روند افزایش قیمت‌ها می‌تواند بر ثبات این کشور تأثیر بگذارد.

عراق با سوخت خود و واردات گاز ایرانی حدود ۱۶ هزار مگاوات برق تولید می‌کند اما نیاز این کشور حدود ۲۴ هزار مگاوات برق در سال و ۳۰ هزار مگاوات برق در تابستان تخمین زده می‌شود.

پرداخت هزینه خرید واکسن کرونا از منابع مالی ایران در عراق

وزیر نیروی ایران پس از دیدار با مقام های عراقی در گفتگو با ایرنا در خصوص بدهی های بغداد به تهران از توافق با عراق برای برداشت از منابع مالی ایران در این کشور به منظور پرداخت هزینه خرید واکسن کرونا از اروپا خبر داد.

آقای اردکانیان با اشاره به منابع مالی ایران در خارج کشور از جمله عراق گفت که وزارت بهداشت ایران با رعایت مجموعه ملاحظاتی که دارد درصدد خرید دوز مورد نیاز واکسن کرونا از شرکت اروپایی است و هزینه آن از محل منابع مالی ایران در عراق پرداخت خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توسعه روابط تجاری عراق و عربستان؛ گذرگاه مرزی «عرعر» پس از ۳۰ سال بازگشایی شد

اقدام هماهنگ آمریکا و بریتانیا در تحریم کشتی‌ها، شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه پهپادی ایران

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید