ترامپ: اگر یک آمریکایی در عراق کشته شود ایران را مسئول می‌دانم

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ Copyright آسیوشیتد پرس
Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«حدس می‌زنید این راکت‌ها از کجا می‌آمد: از ایران»

آگهی

دونالد ترامپ، رئيس جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه، اعلام کرد در صورت کشته‌شدن اتباع آمریکا در عراق، این کشور ایران را مسئول خواهد شمرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده، با انتشار عکسی از چند راکت عمل‌نکرده، در توییتر خود نوشت:‌ «روز یکشنبه چند راکت به سفارت ما در بغداد خورد و سه‌تا از آنها عمل‌نکرد» و افزود: «حدس می‌زنید این راکت‌ها از کجا می‌آمد: ایران»

دونالد ترامپ در ادامه نوشت: ‌«حالا زمزمه حمله‌های دیگری به آمریکایی‌ها در عراق هم به‌گوش می‌رسد.» و افزود: «نصحیت دوستانه‌ای به ایران دارم: اگر یک آمریکایی در عراق کشته شود من ایران را مسئول خواهم دانست. دوباره به این فکر کنید.»

اظهارات ریاست جمهوری ایالات متحده در حالی صورت می‌گیرد که تا سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرماندهٔ سپاه قدس ایران در حملهٔ پهپادهای آمریکایی زمان زیادی باقی نمانده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جواد ظریف، وزیر خارجهٔ ایران هم در پاسخ به تهدید رئيس جمهوری آمریکا، با اشاره به آمار بالای مرگ‌ومیر بی‌سابقهٔ ناشی از کووید در ایالات متحده،‌ آن را به سؤ مدیریت دولت کنونی ربط داد و نوشت: «به‌خطر انداختن شهروندان خودتان در خارج از کشور توجه را شکست‌های فاجعه‌بار خانگی منحرف نمی‌کند.»

از سوی دیگر در پی حملهٔ روز یکشنبه به منطقهٔ سبز بغداد، مقامات ارشد کمیتهٔ امنیت ملی ایالات متحده، دیروز شماری از «گزینه‌های بازدارنده» را برای ارائه به رئيس جمهوری بررسی کردند. یک مقام آگاه دربارهٔ این گزینه‌ها به خبرگزاری رویترز گفت: «هر کدام از آنها به این منظور طراحی شده که تنش‌افزا نباشد و از حملات بعدی پیشگیری کند.»

پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجهٔ آمریکا پیشتر مستقیما ایران را مسئول حملهٔ روز یکشنبه بر شمرده بود و ژنرال فرانک مکنزی، فرماندهٔ نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه نیز با اتخاذ موضع مشابهی اعلام کرده بود که ایالات متحده «آمادهٔ واکنش» است.

ایران روز دوشنبه در پاسخ به اظهارات مقامات آمریکایی از ایالات متحده خواست که به تنش‌ها دامن نزند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هدیه کریسمسی ترامپ: بخشش یاران وفادار و انتقام‌گیری از پروندهٔ مولر

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم

دیدار وزیر خارجه بریتانیا با ترامپ؛ چگونه جنگ اوکراین کامرون را به ساحل فلوریدا کشاند؟