چانه‌زنی بریتانیا و اروپا بر سر روابط پسابرکسیت تا آخرین ساعات پیش از کریسمس

تیم مذاکره‌کننده اتحادیهٔ اروپا با بریتانیا
تیم مذاکره‌کننده اتحادیهٔ اروپا با بریتانیا Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحلیل دولت بریتانیا از مذاکره بر سر ۶۵ نکته کلیدی مورد اختلاف نشان می‌دهد که مذاکره‌کنندگان لندن توانسته‌اند دو برابر بیشتر از نمایندگان بروکسل حرف خود را به‌ کرسی بنشانند.

آگهی

نمایندگان بریتانیا و اتحادیهٔ اروپا تا آخرین ساعات پیش از تعطیلات کریسمس در روز پنج‌شنبه، برای رسیدن به توافق بر سر جزئیات روابط پسابرکسیت گفتگو کردند.

مذاکره‌کنندگان دو طرف پس از ۹ ماه بحث درباره آینده روابط بریتانیا با اعضای قاره سبز پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، اینک از همیشه به امضای توافق‌نامه نزدیکترند.

این در حالی است که دولت بوریس جانسون با آمارهایی که منتشر کرده مدعی است که توانسته در ۴۳ درصد از موارد مورد بحث پیروز شود،‌ حال آنکه اروپایی‌ها تنها در ۱۷ درصد از این موارد پیروزی کسب کرده‌اند و بحث بر سر ۴۰ درصد از نکات مورد اختلاف نیز به مصالحه‌ای با امتیازهای برابر انجامیده است.

مطابق آمار منتشر شده از سوی بریتانیا، این کشور در مسائل کلیدی نظیر پیش‌شرط‌های اداری، موانع فنی تجارت، طرح‌های تجاری مورد تأیید گمرکات، خدمات قانونی، و خدمات مالی و مالیاتی دست بالا را داشته‌ است.

تحلیل دولت بریتانیا از مذاکره بر سر ۶۵ نکته کلیدی مورد اختلاف نشان می‌دهد که مذاکره‌کنندگان لندن توانسته‌اند دو برابر بیشتر از نمایندگان بروکسل حرف خود را به‌ کرسی بنشانند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

چنانچه این توافقنامه چندصد صفحه‌ای سرانجام به امضای طرفین برسد، آنگاه به پایتخت ۲۷ کشور عضو اتحادیهٔ اروپا فرستاده می‌شود تا دولت‌های اروپایی، و همچنین پارلمان اروپا و مجلس بریتانیا آن را تأیید کنند.

گرچه با این توافق هنوز شماری از جنبه‌های اساسی در روابط آینده اروپا و بریتانیا نامعین باقی می‌ماند، اما نظر اکثریت بر آن است که این توافق بسیار بهتر از بی‌نظمی و بلاتکلیفیِ حالتی است که در آن بر سر روابط تجاری آینده هیچ توافقی میان طرفین صورت نگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق پسابرکسیت بریتانیا و اتحادیه اروپا؛ ایرلند نفس راحتی کشید

برکسیت؛ گفتگوهای تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا وارد دوره حساس ۴۸ ساعته شد

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد