سنتکام: در صورت حمله نیروهای ایرانی آماده واکنش هستیم؛ ایران: آمریکا آتش افروزی نکند

نیروی نظامی آمریکا در بغداد
نیروی نظامی آمریکا در بغداد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پی اعلام موضع وزیر خارجه آمریکا از او به عنوان فردی دروغ‌گو یاد کرد و به دولت آمریکا هشدار داد در این روزها به دنبال آتش افروزی و متشنج کردن اوضاع نباشد.

آگهی

ایران با محکوم کردن پرتاب چندین راکت به منطقه سبز بغداد در شب گذشته، هم زمانی این حمله و واکنش وزیر خارجه آمریکا را که از ایران به عنوان متهم یاد کرده بود، مشکوک ارزیابی کرد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد «گویی بیانیه وزیر خارجه آمریکا از قبل آماده و پس از حمله به منطقه سبز بغداد منتشر شده است.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پی اصابت چندین راکت به منطقه سبز بغداد در شنبه شب، ۲۰ دسامبر (۳۰ آذر)، ایران را مسئول این نوع حملات معرفی کرد و خواستار تعقیب عاملان آن شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پی اعلام موضع وزیر خارجه آمریکا از او به عنوان «فردی دروغ‌گو» یاد کرد و به دولت آمریکا هشدار داد در این روزها به دنبال آتش افروزی و متشنج کردن اوضاع نباشد.

حملات راکتی شب گذشته به منطقه سبز بغداد که در آستانه سالگرد کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس ایران توسط ارتش آمریکا در سوم ژانویه (۱۳ دی ماه ۱۳۹۸) صورت گرفته به نگرانی‌ها از احتمال بروز ناآرامی‌‌ها در منطقه افزوده است.

سفر فرمانده سنتکام به بغداد

این اتفاق در حالی رخ داده است که برخی رسانه‌های خبری از سفر ژنرال کنت مکنزی، فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی آمریکا (سنتکام) به بغداد که اخیراً انجام شده است خبر داده‌اند. در جریان سفر این مقام عالی رتبه نظامی آمریکا او با ژنرال پل کولورت، رئیس ائتلاف ضد جهادی و ژنرال عبد امیر رشید یارالله، رئیس ستاد ارتش عراق دیدار کرده است.

ژنرال مکنزی که پس از این سفر اعلام نشده از مکانی نامشخص و به صورت تلفنی با نمایندگان برخی رسانه‌های خبری گفتگو می‌کرد گفت که نیروهای نظامی تحت امرش آماده هستند تا به هر حمله ایران در آستانه سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی واکنش لازم را انجام دهند. فرمانده سنتکام همچنین گفت که آماده هستند تا از خودشان، شرکا و دوستانشان در منطقه دفاع کنند.

خبرها از سفر ژنرال مکنزی به سوریه و دیدار با نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاهی در جنوب این کشور نیز حکایت دارند که پس از سفر به بغداد انجام شده است. با این حال فرمانده سنتکام گفته است که او هر روز با فرماندهانش در خصوص آمادگی آنان صحبت می‌کند.

برخی رسانه‌های خبری از تقویت نیروهای آمریکایی در اطراف عراق با وجود تصمیم واشنگتن برای کاهش نیروهایش از عراق و افغانستان خبر داده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرواز تمرینی بمب‌افکن آمریکا و جنگنده‌های هم‌پیمانان این کشور بر فراز آب‌های خلیج فارس

تنش میان تهران و واشنگتن؛ آمریکا جزئیات رزمایش مشترک با عربستان را منتشر کرد

امیرعبداللهیان: پاسخ ایران در شرایط تهدید، قاطع و فوری است