پارلمان اسپانیا قانونی شدن مرگ خودخواسته را تصویب کرد

تجمع مخالفان تصویب لایحه اوتانازی(به‌ مرگی) در اسپانیا
تجمع مخالفان تصویب لایحه اوتانازی(به‌ مرگی) در اسپانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مصوبه پارلمان اسپانیا به افراد مبتلا به بیماری‌های خاص که با رنج غیرقابل تحمل مواجه می‌شوند و یا بیمارانی که بدون امید به بهبودی دچار ناتوانی مستمر می‌شوند، اجازه داده تا روش مرگ خودخواسته (اوتانازی) را برای پایان دادن به زندگی خود انتخاب کنند.

آگهی

پارلمان اسپانیا روز پنجشنبه با وجود مخالفت جدی احزاب راستگرا و گروه‌های مذهبی، گامی بلندی در جهت قانونی شدن اوتانازی (مرگ خودخواسته یا بِه مرگی) در این کشور برداشت.

لایحه پیشنهادی دولت اسپانیا به افراد مبتلا به بیماری‌های خاص که با رنج غیرقابل تحمل مواجه می‌شوند و یا بیمارانی که بدون امید به بهبودی دچار ناتوانی مستمر می‌شوند، اجازه داده تا روش مرگ خودخواسته(اوتانازی) را برای پایان دادن به زندگی خود انتخاب کنند. این لایحه روز پنجشنبه و در شرایطی که ده‌ها معترض به این لایحه در مقابل ساختمان پارلمان اسپانیا تجمع کرده بودند، با ۱۹۸ رای مثبت در مقابل ۱۳۸ رای منفی به تصویب نمایندگان مجلس عوام اسپانیا رسید.

مصوبه پارلمان اسپانیا برای بدل شدن به قانون نیازمند تایید آن از سوی مجلس سناست. پیش‌بینی می‌شود، در صورتی که سنای اسپانیا این مصوبه را بدون نیاز به انجام اصلاح توسط پارلمان تشخیص دهد، این مصوبه در بهار سال ۲۰۲۱ بدل به قانون شود.

در حال حاضر، مطابق قانون اسپانیا کمک به فردی برای پایان دادن به زندگی‌اش ۱۰ سال حبس به دنبال دارد اما بر اساس نظرسنجی ملی سال ۲۰۱۹ تقریباً ۹۰ درصد اسپانیایی‌ها طرفدار جرم‌زدایی از اوتانازی هستند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

پیشتر سه کشور عضو اتحادیه اروپا یعنی بلژیک، لوکزامبورگ و هلند اوتانازی (مرگ خودخواسته) را قانونی کرده‌اند. پارلمان پرتغال نیز فوریه گذشته لایحه قانونی شدن اوتانازی را تصویب کرده بود. افزون بر اتحادیه اروپا مرگ خودخواسته در کشورهای کانادا، سوئیس و کلمبیا نیز قانونی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کلمبیا مجوز خودکشی کمکی پزشکی را برای بیماران صادر کرد

چالش مهار رکود کرونایی؛ تلاش چپ‌های اسپانیا برای تصویب طرح ۴ روز کاری در هفته

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم