دولت ترامپ رسما ایران را مسئول آدم‌ربایی و ناپدیدشدن مامور پیشین اف‌بی‌آی دانست

رابرت لوینسون
رابرت لوینسون Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آمریکا دوشنبه با انتشار بیانیه ای رسما دولت ایران را مسئول آدم‌ربایی و مرگ مامور سابق پلیس فدرال این کشور، رابرت لوینسون، دانست.

آگهی

دولت دونالد ترامپ برای اولین بار روز دوشنبه رسماً ایران را مقصر مرگ احتمالی مأمور بازنشسته پلیس فدرال ایالات متحده، رابرت لوینسون، دانست و به طور علنی دو مامور اطلاعاتی ایرانی را که مسئول ربودن وی بودند، شناسایی کرد.

از دو مسئول ارشد وزارت اطلاعات ایران که در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه داری ایالات متحده قرار گرفته‌اند، با اسامی محمد باصری و احمد خزایی نام برده می‌شود.

رابرت لوینسون یک دهه پیش در ایران ناپدید شد و در این سال ها هرچند برخی از دیپلمات ها و مقامات آمریکایی فرضیه بازداشت این مامور بازنشسته توسط دستگاه های دولتی ایران را مطرح کرده بودند، اما این اولین بار است که دولت مستقر در کاخ سفید رسما چنین ادعایی را مطرح می کند.

دولت آمریکا جدای از اینکه نام دو مقام عالی رتبه اطلاعاتی ایران را در این زمینه رسما مطرح کرده، می گوید حکومت ایران نقشه توطئه آمیزی که منجر به آدم ربایی لوینسون شد را نه تنها پنهان کرد بلکه سال‌ها با دادن اطلاعات نادرست نسبت به «نقش دولت درناپدید شدن لوینسون» کاملا دروغ گفت.

این اطلاعیه نه ماه پس از آن منتشر شد که مقامات آمریکایی فهمیدند که آنها به این نتیجه رسیده اند که لوینسون "ممکن است مدتی پیش از این درگذشته باشد" هرچند در آن زمان اطلاعاتی را که آنها را به آن ارزیابی رسانده بود ، فاش نکردند.

حدود ۹ پیش از انتشار این بیانیه مقامات آمریکا اعلام کردند به این نتیجه رسیده اند که « رابرت لوینسون مدتی است که درگذشته است.» هرچند دولت آمریکا جزییاتی که نشان دهد این مامور پیشین اف بی آی در «اسارت» درگذشته است منتشرنکرد. اما در بیانیه برنقش دو مامور عالی رتبه اطلاعاتی ایران تاکید شده است.

مقامات دولتی آمریکا می گویند انتشار این بیانیه، یکماه مانده به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دلیل «سیاسی» ندارد و تنها بواسطه تکمیل اسناد و مدارک ماموران اطلاعاتی آمریکا و مسجل شدن نقش حکومت ایران در این آدم ربایی و قتل می باشد.

رابرت لوینسون در ماه مارس سال ۲۰۰۷ میلادی در جزیره کیش ناپدیدشد و تنها در سال ۲۰۱۳ مشخص شد که این مامور پیشین اف بی آی با سازمان سیا نیز همکاری می کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس این افشاگری را کرد و مقام‌های آمریکایی هیچگاه این موضوع را تکذیب نکردند.

در بهار گذشته، خانواده رابرت لوینسون برای اولین بار ادعا کردند که او در ایران «درگذشته» است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خانواده رابرت لوینسون می‌گوید او در ایران جان خود را از دست داده است

پرونده رابرت لوینسون در دادسرای عمومی و انقلاب ایران باز است

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست