لیگ قهرمانان اروپا؛ خروج همزمان ۲۲ بازیکن در اعتراض به نژادپرستی تاریخ ساز شد

بازی دو تیم در چارچوب لیگ قهرمانان
بازی دو تیم در چارچوب لیگ قهرمانان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازیکنان دو باشگاه پاریسن ژرمن و باشاک شهیر در اعتراض به الفاظ نژادپرستانه داور چهارم بازی، مستطیل سبز را ترک و برای اولین بار در تاریخ یک بازی در چارچوب لیگ قهرمانان اروپا را به دلیل سخنان نژادپرستانه داور چهارم متوقف کردند.

آگهی

بازی دو باشگاه پاریسن ژرمن و باشاک‌شهیر در چارچوب لیگ قهرمانان اروپا تاریخ ساز شد اما این بار نه به دلیل گل های زیبا و یا رکوردزنی ستارگان، بلکه به خاطر مقاومت بازیکنان دو تیم دربرابر نژادپرستی.

داستان از آنجا آغاز شد که در دقیقه ۱۸ بازی «سباستین کلچسکو»، داور چهارم واهل رومانی یکی از اعضای تیم باشاک شهیر، مربی سیاهپوست تیم را با کلمه «نیگر (کاکاسیاه)»، واژه تحقیرآمیز علیه سیاهان که سالهاست از ادبیات رسمی کشورهای جهان حذف شده است، صدا کرد. پس از اعتراضات این مربی، داور اول مربی را با کارت قرمز اخراج کرد.

اما زمانی که بازیکنان دو تیم از این موضوع مطلع شدند، ۲۲ نفر بصورت هماهنگ زمین بازی را در اعتراض به «نژادپرستی» ترک کردند. پس از آن هیات داوری، بازی داور رومانیایی را به اتاق وار، کنترل ویدیویی منتقل کرد اما نارنجی پوشان باشاک‌شهیر راضی به ادامه دادن نشدند و خواستند تا این داور بطور کامل از بازی اخراج شود.

این درخواست به نتیجه نرسید و به دلیل عدم موافقت یوفا با این تصمیم بازی از سوی بازیکنان ازسرگرفته نشد. قرار است امروز چهارشنبه، با یک تیم داوری جدید امروز این بازی در استادیوم پارک دو پرنس پاریس برگزار شود.

اتفاقات این بازی با واکنش های مختلفی از سوی ستارگان فوتبال و فدراسیون های مختلف فوتبال همراه شد. وزیر ورزش رومانی بلافاصله «استفاده از الفاظ نژادپرستانه» از سوی داور بازی را محکوم کرد و اعلام کرد کشورش هیچ نوعی از نژاپرستی بر نمی تابد.

رییس فدراسیون فوتبال این کشور هم در صفحه توییتر خود اعلام کرد در صورت صحت گفته های این داور، این فدراسیون وی را با محکومیت های ویژه ای روبرو خواهدکرد. انتقادها از فدراسیون فوتبال اروپا، یوفا، هم که اولویت خود را مبارزه با نژادپرستی می داند بالا گرفته است چرا که بسیاری داور این بازی را نماینده این فدراسیون می خوانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قرعه‌کشی مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا؛ غول‌ها سرشاخ می‌شوند

تظاهرات علیه نژادپرستی از پورتلند به شهرهای دیگر آمریکا کشیده شد

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است