وزرای خارجه اتحادیه اروپا وضع تحریم علیه ترکیه را بررسی می‌کنند

فروش پرچم ترکیه با تصویر رجب طیب اردوغان در استانبول
فروش پرچم ترکیه با تصویر رجب طیب اردوغان در استانبول Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا همزمان با تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه به ترکیه هشدار داده بود که عدم توقف فعالیت‌های اکتشافی این کشور در مناطق مورد مناقشه در دریای مدیترانه بدون «تبعات» نخواهد بود.

آگهی

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه وضع تحریم علیه ترکیه به دنبال تنش های اخیر در شرق مدیترانه بر سر اکتشاف منابع گازی را بررسی خواهند کرد.

با این حال تصمیم نهایی درباره وضع تحریم علیه آنکارا قرار است در نشست روز پنجشنبه سران اتحادیه اروپا گرفته شود. اتحادیه اروپا حدود دو ماه پیش همزمان با تنش های دریایی بین ترکیه و یونان به دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هشدار داده بود که عدم توقف فعالیت های اکتشافی این کشور در مناطق مورد مناقشه در دریای مدیترانه بدون «تبعات» نخواهد بود.

هرچند کشتی اکتشافی «اوروچ رئیس» متعلق به ترکیه اواخر ماه نوامبر آب های دریای مدیترانه را ترک کرد اما برخی موضع گیری های آنکارا طی هفته های گذشته باعث شده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان به دنبال وضع تحریم علیه ترکیه باشند. دیپلمات های اروپایی به طور مشخص به اختلافات خود با دولت رجب طیب اردوغان بر سر بحران های لیبی و سوریه و همچنین رابطه با روسیه اشاره می کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یونان به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکید می کند که فعالیت های اکتشافی و استخراجی ترکیه در مناطق مورد مناقشه بین دو کشور در دریای مدیترانه باعث شده است که مذاکرات رسمی با آنکارا بر سر حریم دریایی دو کشور «غیرممکن» شود.

آلمان به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا احتمالا نقش تعیین کننده ای در نشست آتی سران اتحادیه اروپا برای تصمیم گیری درباره وضع تحریم علیه ترکیه خواهد شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پیش از این امیدوار بود که بتواند نقش میانجی را بین یونان و ترکیه ایفا کند اما تصمیم ترکیه برای ادامه فعالیت های اکتشافی در شرق دریای مدیترانه پس از نشست ماه اکتبر سران اتحادیه اروپا باعث شد که امیدهای برلین برای کاهش تنش در روابط با ترکیه کم رنگ شود.

از سوی دیگر فرانسه در میان کشورهای اتحادیه اروپا یکی از سرسختانه ترین مواضع را در برابر ترکیه اتخاذ کرده است. تنش های لفظی بین آنکارا و پاریس طی هفته های گذشته بر سر واکنش دولت فرانسه به حملات تروریستی در این کشور، چاپ کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام و بحران قره باغ افزایش یافت.

ترکیه ضمن رد تهدیدهای اتحادیه اروپا برای وضع تحریم علیه این کشور چنین اقدامی را «غیرسازنده» توصیف کرده است. این در حالی است که این کشور یکی از متحدان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین یکی از نامزدهای عضویت در اتحادیه اروپا محسوب می شود.

پارلمان اروپا روز ۲۶ نوامبر (شش آذر) خواستار وضع تحریم علیه ترکیه شد اما خروج کشتی اکتشافی «اوروچ رئیس» از مناطق مورد مناقشه در دریای مدیترانه و درخواست رجب طیب اردوغان برای «گفتگو» ممکن است بر تصمیم نهایی سران اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید اتحادیه اروپا علیه ترکیه: اقدامات تحریک‌آمیز متوقف نشود تحریم می‌کنیم

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد