واکنش جو بایدن به ترور محسن فخری‌زاده و تاثیر آن در مواجهه با تهران

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن تاکید کرد که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد تا به توافق سخت‌تری دست پیدا کند. وی سپس این سوال را مطرح کرد که آن‌ها [ایرانی‌ها] چه کرده‌اند؟

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به سوالات گوناگونی در حوزه سیاست داخلی، همه‌گیری کرونا و سیاست خارجی و نحوه مواجهه با ایران پاسخ داد.

وی در بخش مربوط به سوالات در حوزه سیاست خارجی ابتدا به ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران اشاره و تصریح کرد که دشوار است که بگوید این ترور مواجهه وی با تهران را چقدر پیچیده خواهد کرد.

محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران روز جمعه هفت آذر در حمله‌ای که تاکنون روایت‌های مختلفی از آن منتشر شده است، ترور شد.

نکته اساسی این است که نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
جو بایدن
رئیس جمهور منتخب آمریکا

جو بایدن در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با انتقاد از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران گفت: «نکته اساسی این است که نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سال ۲۰۱۸ میلادی از توافق هسته‌ای ایران با اتحادیه اروپا و گروه ۵+۱ که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شده بود به صورت یکجانبه خارج شد. دولت آمریکا پس از خروج از برجام ضمن بازگرداندن تحریم‌های گذشته مجازات‌های جدید و بسیار سنگینی را علیه تهران وضع کرد.

جو بایدن تاکید کرد که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد تا به توافق سخت‌تری دست پیدا کند. وی سپس این سوال را مطرح کرد که آن‌ها [ایرانی‌ها] چه کرده‌اند؟ و خود پاسخ داد: «آن‌ها توانایی‌هایشان برای داشتن مواد هسته‌ای افزایش داده‌اند. آ‌نها به توانایی داشتن مواد کافی برای یک سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند. و مسائل مربوط به موشک‌ها نیز وجود دارد.»

وی این مسیر را دشوار توصیف کرد و با این حال تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم این کار را به تنهایی انجام دهیم. به همین دلیل است که ما باید بخشی از یک گروه بزرگ‌تر باشیم تا نه تنها با ایران بلکه با روسیه، چین و طیف وسیعی از مسائل روبرو شویم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اطلاعات ایران: عامل تدارکات ترور فخری‌زاده عضو نیروهای مسلح بود

تحلیل سفیر پیشین فرانسه در ایران از پشت پرده‌ها و پیامدهای ترور فخری‌زاده

محسن رضایی به نقل از سردار باقری: ترور فخری‌زاده با سلاح مورد استفاده ناتو انجام شد