فوتی‌های کرونا در ایران پس از ۲۸ روز به کمتر از ۳۹۰ نفر رسید

تشییع پیکر یک بیمار جانباخته از بیماری کووید-۱۹ در بهشت زهرای تهران
تشییع پیکر یک بیمار جانباخته از بیماری کووید-۱۹ در بهشت زهرای تهران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موارد روزانه فوت ناشی از ویروس کرونا در ایران از ۱۱ آبان(۱ نوامبر) به بیش از ۴۰۰ مورد رسید ولی این رقم از روز شنبه(۸ آذر/۲۸ نوامبر) از این رقم پایین‌تر آمده اما ایران از نظر شاخص تعداد بیماران حاد کووید-۱۹ همچنان چهارمین کشور جهان پس از آمریکا، هند و برزیل است.

آگهی

موارد روزانه مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ایران پس از ۲۸ روز به زیر ۳۹۰ نفر رسید.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود:«این دستاورد بسیار بزرگ و ارشمندی است، مراجع بین‌المللی پیش‌بینی کرده بودند که در این ماه‌ها موارد مرگ کرونا در ایران به شدت افزایش می‌یابد البته پیش‌بینی آنها در مورد فرانسه و آمریکا درست از آب درآمد اما در ایران به علت این که مولفه مشارکت مردم و دستگاه‌های مسئول را در نظر نگرفته بودند، اشتباه شد.»

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت روز ۲۴ آبان ماه گذشته گفته بود که براساس پیش‌بینی موسسه «آی اچ ام ای» تا دو هفته آینده میزان فوتی‌هایی کرونا در ایران به ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید. البته او در عین حال اذعان کرده بود، زمانی که فوتی‌های روزانه ایران ۱۲۰ نفر بود، موسسه «آی اچ ام ای» پیش‌بینی کرده بود که این رقم در آبان به ۴۰۰ نفر برسد که در مقابل این پیش‌بینی اقدام خاصی صورت نگرفت.

موارد روزانه فوت ناشی از ویروس کرونا در ایران از ۱۱ آبان(۱ نوامبر) به بیش از ۴۰۰ مورد رسید ولی این رقم از روز شنبه(۸ آذر/۲۸ نوامبر) از این رقم پایین‌تر آمده است.

در فرانسه نیز موارد روزانه مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از ۲۳ نوامبر(۳ آذر) سیر نزولی به خود گرفته و از ۶۳۸ تن به ۲۱۳ نفر در روز سه‌شنبه(۸ آذر/۲۸ نوامبر) رسیده است. در آمریکا نیز این روند نزولی از ۲۵ نوامبر(۵ آذر) آغاز شده و فوت ناشی از ویروس کرونا از دو هزار و ۳۳۲ تن به هزار و ۲۱۶ تن در روز ۲۸ نوامبر(۸ آذر) کاهش یافته است.

البته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز یکشنبه اعلام کرد که پنج هزار و ۸۵۹ از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت ویژه قرار دارند. این بدان معناست که ایران از نظر شاخص تعداد بیماران حاد کووید-۱۹ چهارمین کشور جهان پس از آمریکا، هند و برزیل است.

خانم لاری همچنین گفت که با فوت ۳۸۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید-۱۹ در ایران به ۴۷ هزار و ۸۷۴ نفر رسید. بدین ترتیب ایران بر پایه شاخص مجموع مرگ ناشی از شیوع کرونا نیز در میان کشورهای جهان هشتم است و بالاتر از اسپانیا، روسیه و آرژانتین قرار داد.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران افزود:« در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز(نهم آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۹۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۹۴۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید.»

ایران در حالی بر اساس شاخص مجموع افراد مبتلا شده به بیماری کووید-۱۹ در رتبه پانزدهم جهان ایستاده که به گفته خانم لاری مجموع آزمایش انجام شده تشخیص کووید-۱۹ در این کشور شش میلیون و ۸۱ هزار و ۹۵۲ مورد بوده است.

بنابراین سرانه آزمایش انجام شده به ازای هر یک میلیون نفر ۷۲ هزار و ۳۳ مورد بوده که از این نظر ایران در میان کشورهای جهان در جایگاه صد و بیست و دوم قرار دارد. ایران از نظر مجموع آزمایش‌های انجام شده، بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نیز نوزدهمین کشور جهان است.

به گفته خانم لاری همچنان ۲۷ استان از مجموع ۳۱ استان ایران همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

محدودیت‌های جدید کرونایی با هدف تعطیلی مشاغل غیرضروری، کاهش فعالیت اداره‌های دولتی و تردد‌های غیر ضروری شبانه و بین شهری از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته به اجرا گذاشته شده است.

تا کنون در مجموع حدود ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که از این میان افزون بر یک میلیون و ۴۶۰ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره جنوبی بالاترین شمار ابتلاهای روزانه به کرونا در ۹ ماه اخیر را گزارش کرد

استفاده از پهپاد در برلین برای رساندن کیت تست کرونا به شهروندان

کشته شدن ۹ نفر در یک تصادف؛ مرگبارترین حادثه رانندگی نوروزی ایران رخ داد