محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران پس از ترور در بیمارستان جان باخت

محسن فخری زاده
محسن فخری زاده Copyright خبرگزاری فارس
Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهاجمان در منطقه آبسرد دماوند به خودروی وی حمله کرده‌اند. در این حمله وی زخمی و به بیمارستان منتقل شد با این حال وزارت دفاع ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «تلاش پزشکان برای نجات جان محسن فخری‌زاده نتیجه ‌بخش نبود» و وی جان باخت.

آگهی

محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در شهر آبسرد دماوند «ترور» شد.

طبق گزارش‌ها، مهاجمان در منطقه آبسرد دماوند به خودروی وی حمله کرده‌اند. در این حمله وی زخمی و به بیمارستان منتقل شد با این حال وزارت دفاع ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «تلاش پزشکان برای نجات جان محسن فخری‌زاده نتیجه ‌بخش نبود» و وی جان باخت.

وزارت دفاع ایران در شرح ماجرا تنها به این موضوع اشاره کرد که تیم حفاظت آقای فخری‌زاده با «تروریست‌ها» درگیر شد که این موضوع باعث جراحت محسن فخری‌زاده و انتقالش به بیمارستان شد.

خبرگزاری فارس نیز طبق گفته‌های شاهدان عینی اعلام کرد که ابتدا یک انفجار رخ داد و پس از آن صدای رگبار شنیده شد. این خبرگزاری همچنین نوشت که خبرنگارش دو جسد در درمانگاه آبسرد را دیده و تخت پر از خون فخری‎زاده را تأیید کرده است.

با این حال خبرگزاری تسنیم که نزدیک به سپاه پاسداران است ماجرا را دقیق‌تر شرح داد و نوشت: «در این اقدام تروریستی، ابتدا یک دستگاه خودرو نیسان در میدان خلیج فارس آبسرد در حین عبور خودرو دانشمند هسته‌ای کشورمان خود را منفجر می‌کند و سپس عامل بعدی اقدام به تیراندازی رگباری کرده که در پی آن یکی از محافظان آقای فخری‌زاده چهار تیر خورد. آقای محسن فخری‌زاده نیز در پی انفجار و اصابت تیر، پس از انتقال با بالگرد به بیمارستان جان باخت.»

خبرگزاری فارس
عکس از محل حادثهخبرگزاری فارس

خبرگزاری تسنیم همچنین به نقل از منابع خود گفت که برخی از نزدیکان این دانشمند هسته‌ای نیز همراه وی در خودرو حضور داشتند.

طبق این گزارش، در جریان این درگیری تعداد دیگری از افراد هم کشته شدند که هویت آنها هنوز معلوم نیست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل محسن فخری‌زاده را از طراحان اصلی برنامه هسته ای ایران معرفی کرده بود. این کشور تاکنون اظهار نظری درباره ترور این مقام وزارت دفاع ایران نکرده است با این حال پیش از این بنیامین نتانیاهو در یک کنفرانس خبری نام او را مطرح کرد و گفت: «این نام را به‌خاطر بسپارید.»

اسرائیل ادعا کرده بود که محسن فخری‌زاده برنامه هسته‌ای نظامی جمهوری اسلامی را تا اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی هدایت می‌کرد.

آقای فخری‌زاده در سال ۱۳۸۶ در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته بود.

محمد جواد ظریف: جامعه بین‌المللی به ویژه اروپا عمل تروریستی امروز را محکوم کنند

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به این «ترور» در توییتی گفت: « تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایرانی را کشتند. این عمل بزدلانه که شواهد آشکار از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود، نشانه جنگ‌طلبی از سر ناامیدی عاملان آن است.»

وی سپس اضافه کرد: «ایران از جامعه‌ بین‌المللی به ویژه اتحادیه اروپا می‌خواهد که به استانداردهای دوگانه شرم آور خود پایان دهد و این عمل تروریستی دولتی را محکوم کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترور در ایران و تولید شراب در کرانه باختری؛ نتانیاهو از این موج‌های خبری چه نفعی می‌برد؟

وزیر خارجه بریتانیا: اوضاع ایران و منطقه پس از کشته شدن دانشمند هسته‌ای نگران کننده است

سکوت رسمی تهران و تل‌آویو درباره تهاجم هوایی به ایران؛ رسانه‌های دو طرف چه گفتند؟