محمود احمدی‌نژاد: حجاب اجباری را قبول ندارم

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با برنامه اینترنتی عصر حیرت در پاسخ به این سوال که نظرش درباره قانون حجاب اجباری چیست؟ گفت که حجاب اجباری را قبول ندارد.

آگهی

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با برنامه اینترنتی عصر حیرت در پاسخ به این سوال که نظرش درباره قانون حجاب اجباری چیست؟ گفت که حجاب اجباری را قبول ندارد.

وی در این گفت‌وگو که روز گذشته بخش نخست آن با زمان حدود یک ساعت و نیم منتشر شد افزود: «قانون، یک قرارداد اجتماعی است. مگر غیر از این است؟! به مردم می‌گویند شما یک مجلس انتخاب کردید و این مجلس برای شما قانون گذاشته است.»

وی در ادامه پس از آنکه مهدی نصیری، سردبیر سابق کیهان از او پرسید که اینجا قانون حجاب اجباری مستند به شریعت است، گفت: «مستند به شریعت نیز باید از مسیر مجلس بگذرد.»

محمد احمدی‌نژاد سپس افزود: «اراده و خواست مردم در تشکیل مجلس و تصمیمات آن دخالتی دارد یا ندارد؟! آیا مصوبات مجلس باید مورد قبول عامه مردم باشد یا نباشد؟! اگر مجلس یک قانونی گذاشته و اکثریت جامعه می‌گوید من قبول ندارم، شما می‌توانی بگویی من به هر قیمت اعمال می‌کنم؟!»

وی در پاسخ به این موضوع که «می‌گویند مهم نیست که مردم نپذیرند» گفت: «به محض اینکه مجلسی این حرف را بزند خودش فاقد مشروعیت شده. چون این مجلس نماینده مردم است دیگر! نماینده مگر می‌تواند خلاف خواست کسی که او را تعیین کرده، عمل کند؟!»

مهدی نصیری در این گفت‌وگو درباره استدلال حجاب اجباری گفت که «می‌گویند مردم در چارچوبی به نام جمهوری اسلامی گفته‌اند که می‌خواهیم حاکمیت بر اساس اسلام باشد. نمایندگان مجلس هم باید بر اساس همین قوانین اسلامی، قوانین [عادی] را تصویب کنند. شورای نگهبان هم که می‌گوید حکومت اسلامی می‌تواند حجاب را الزامی کند و از اینجا به بعد دیگر مردم حق دخالت ندارند!»

با این حال رئیس جمهوری پیشین ایران این استدلال را سست توصیف و تصریح کرد: «اگر شورای نگهبان الان اظهار نظر می‌کند بر اساس یک رأیی است که مردم داده‌اند.»

آقای نصیری باز با استناد به استدلال‌ها گفت که «می‌گویند مردم به یک چیزی رای دادند و پس از آن اختیار از مردم سلب شده! همین‌طور که الان است»

اما محمود احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: «اینکه چون اعمال می‌شود، پس حق است [که نشد حرف]. خوب همه دیکتاتورها همین حرف را می‌زنند. اختیار انسان اصلا قابل ساقط کردن نیست. [مردم می‌گویند] ما شما را نماینده خودمان کردیم در این امور و حالا اصلا تشخیص‌مان این است که تو در اینجا از اسلام اشتباه برداشت کرده‌ای. تو نمی‌توانی بگویی چون رای داده‌اید باید بپذیرید! چه منطقی پشت این است؟! گیرم یک برهه‌ای هم مردم را ساکت کردی، در یک مقطعی مردم می‌زنند و داغونت می‌کنند.»

بار دیگر فرد مصاحبه کننده با محمود احمدی‌نژاد گفت که «حرفشان این است که در اصلِ پذیرش دین و اسلام اکراه نیست اما وقتی دین و حکومت اسلامی را پذیرفتید، دیگر نمی‌توانید در جزییات چانه بزنید!»

اولا پذیرش دین با پذیرش حکومت جمهوری اسلامی دوتاست. ثانیا، اصلا یک نفر قبلا به جمهوری اسلامی رای داده اما الان می گوید این شکل را نمی‌خواهم. این فرد حقی دارد یا ندارد؟! یعنی می‌گویند تو از حق ساقط شدی
محمود احمدی‌نژاد

با این حال احمدی‌نژاد تاکید کرد: «اولا پذیرش دین با پذیرش حکومت جمهوری اسلامی دوتاست. ثانیا، اصلا یک نفر قبلا به جمهوری اسلامی رای داده اما الان می گوید این شکل را نمی‌خواهم. این فرد حقی دارد یا ندارد؟! یعنی می‌گویند تو از حق ساقط شدی؟!»

وی افزود: « حکومت دینی به این معنا که من با مردم کاری ندارم، می‌گویم و باید اجرا کنی، نداریم.»

وی در پاسخ به این موضوع که رهبری دو سال پیش در یک سخنرانی اعلام کرد که «کسی در این مساله (نقد حجاب اجباری) وارد نشود»، گفت: «اگر رهبری یک موقع توصیه‌ای می‌کنند معنایش این است که اگر کسی نظری داشت، نگوید؟! یا مثلا احتمال نمی‌هند که شاید نظر ایشان از دو سال پیش تا الان عوض شده باشد؟! این حرف‌ها خیلی سبک است. شما می‌خواهی به ظواهر سخنان رهبری استناد بکنی تا برای مردم محدودیت ایجاد کنی، این خیلی غلط است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست سازمان ملل از ایران برای آزادی فعالان زن بازداشت شده در ارتباط با حجاب

گشت ارشاد؛ ارسال ۳۰۰ هزار پیامک و اخذ تعهد از ۱۵۰هزار نفر به خاطر حجاب

حذف مارال مردانی به دلیل حجاب؛ سخنان ضد و نقیض مسئولان ورزش ایران