دبیرکل ناتو: تاوان خروج زودهنگام از افغانستان بسیار گزاف خواهد بود

نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان
نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، روز سه‌شنبه ۱۷ اکتبر (۲۷ آبان) هشدار داد که این سازمان نظامی در صورت خروج زودهنگام از افغانستان می‌تواند هزینه‌ای گزاف را متحمل شود.

آگهی

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، روز سه‌شنبه ۱۷ اکتبر (۲۷ آبان) هشدار داد که این سازمان نظامی در صورت خروج زودهنگام از افغانستان می‌تواند هزینه‌ای بسیار گزاف را متحمل شود.

نگرانی دبیر کل ناتو پس از ابراز می‌شود که رسانه‌ها به نقل از یک مقام ارشد ایالات متحده گزارش کردند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد ظرف هفته‌های آینده بخش قابل توجهی از نیروهای نظامی آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

ناتو ۱۲ هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد که در حال آموزش نیروهای امنیتی این کشور هستند. سربازان و درجه‌داران آمریکایی نیمی از نیروهای ناتو در افغانستان را تشکیل می‌دهند و نیمی دیگر به ۳۰ کشور عضو پیمان دفاعی ناتو تعلق دارند.

آقای استولتنبرگ گفت: «ما اکنون با تصمیمی دشوار روبرو هستیم. تقریبا برای ۲۰ است که در افغانستان حضور داشته‌ایم و هیچ‌کدام از کشورهای عضو ناتو نمی‌خواهند بیشتر از آنچه لازم است بمانیم. اما در عین حال هزینه ترک زودهنگام یا به طریق غیرهماهنگ می‌تواند بسیار گزاف باشد.»

دبیر کل ناتو در بیانیه خود اضافه کرد: « افغانستان هنوز می‌تواند به پایگاهی برای تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شود تا از خاک این کشور برای برنامه‌ریزی و سازماندهی حملات علیه کشورهایمان استفاده کنند. داعش نیز می‌تواند خلیفه وحشتی را که در سوریه و عراق از دست داد، در افغانستان بازسازی کند.»

بنابر اعلام مقامات کاخ سفید در صورت اجرایی شدن طرح خروج زودهنگام، شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان تا ۱۵ ژانویه به کمتر از نصف میزان کنونی خواهد رسید و تنها ۲۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در این کشور باقی خواهند ماند.

رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا: خروج زودهنگام کارنامه سیاست خارجی دولت را خدشه‌دار می‌کند

در همین حال میچ مکانل، رهبر جناح اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا، نیز نسبت به خروج زودهنگام نظامیان آمریکایی از افغانستان هشدار داده است.

آقای مک‌کانل گفت در کارنامه سیاست دولت ترامپ در قبال خاورمیانه موفقیت‌های بزرگی به ثبت رسیده است؛ نظیر از میان برداشتن فرماندهان تروریست، عقد قراردادهای تاریخی صلح و اعزام نیروهای آمریکایی برای ایفای نقش حمایتی از سربازان کشورهایی نظیر افغانستان که در جنگ برای کشورشان هستند. اما خروج زودرس می‌تواند این خطر را داشته باشد که کارنامه موفق دولت را خدشه‌دار کند.

رهبر جمهوری‌خواهان اضافه کرد: «خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان در این زمان باعث آسیب به متحدین‌مان در ناتو و خوشحالی کسانی می‌شود که می‌خواهند به ما آسیب بزنند. خشونت علیه مردم افغانستان هنوز فراگیر است و طالبان از مفاد قرارداد به اصطلاح صلح تبعیت نمی‌کند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

آیا چشم داماد ترامپ به دنبال املاک ساحلی نوار غزه است؟