رکوردزنی چین در نفوذ به عمق دریاها؛ پکن: به دنبال نقشه گنج منابع زیر آبیم

اکتشاف‌های زیر دریای چین در دریای چین جنوبی
اکتشاف‌های زیر دریای چین در دریای چین جنوبی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین همزمان با ثبت رکورد تازه در نفوذ به زیر دریاها با استفاده از کاوشگر باسرنشین اعلام کرد که کشف و استخراج منابع کمیاب اعماق اقیانوس‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

آگهی

چین همزمان با ثبت رکورد تازه در نفوذ به زیر دریاها با استفاده از کاوشگر باسرنشین اعلام کرد که کشف و استخراج منابع کمیاب اعماق اقیانوس‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

خبرگزاری دولتی شینهوا اعلام کرد که چین رکورد ملی نفوذ به عمیق‌ترین نقطه دریا را با زیر دریایی فندوزای(تلاشگر) شکسته و این کاوشگر باسرنشین موفق شده تا ۱۰ هزارو ۹۰۹ متر در آب‌های اقیانوسی جهان فرو برود.

رکورد فعلی جهان توسط ویکتور وسکوو، کاوشگر زیر دریایی آمریکا در ماه مه ۲۰۱۹ در عمق ۱۰ هزارو ۹۲۷ متر ثبت شده است.

یی کُن، طراح این گاوشگر زیردریایی به خبرگزاری دولت چین گفته که هدف ما تنها انجام تحقیقات علمی نیست بلکه کف دریاها و اقیانوس‌های جهان مملو از منابع غنی است که هنوز بکر باقی مانده و ما باید با استفاده از فناوری‌های جدید به نقشه این گنج دست پیدا کنیم.

در همین حال، روزنامه مردم، ارگان رسمی حزب حاکم کمونیست چین نیز در تفسیری نوشت که اکتشاف در اعماق دریا برای درک بهتر «چشم‌انداز استراتژیک جهان» بسیار مهم است.

در این تفسیر سپس به تجربه ژاپن اشاره شده و آمده است:«ژاپن اخیراً منابع نادری را در اعماق اقیانوس آرام کشف کرده است، جایی که گفته می‌شود ذخایر قابل بازیابی هزار برابر بیشتر از خشکی است. کف اقیانوس یک جهان کاملا جدید است. اگر ما این جهان را کشف نکنیم ، دیگران این کار را می‌کنند.»

محققان ژاپنی در سال ۲۰۱۸ اعلام کردند که موفق شده‌اند در اعماق آبهای جزیره مینامیتوری واقع در اقیانوس آرام میلیون‌ها تن خاک نادر از میان گل و لای عمق دریا کشف کنند؛ آنها این کشف را به عنوان «ورق تغییر جریان بازی» تعبیر کردند.

در همان سال، رویترز گزارش داد که هند آماده است تا در طول یک دهه آینده بیش از یک میلیارد دلار با هدف یافتن هرگونه نشانه از خاک‌های نادر یا مواد معدنی کم‌یاب در مناطق عظیم کف دریاها هزینه کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

سازمان بین‌المللی بستر دریا قرار بود تا اواسط سال ۲۰۲۰ در مورد استاندارد و نحوه استخراج منابع زیر دریا به جمع‌بندی برسد که این مهم تا کنون محقق نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پروژه جدید ناسا؛ ساخت زیردریایی فضایی برای کاوش در دریاهای قمر تیتان

رونمایی از زیردریایی هسته‌ای کره‌شمالی؛ آمادگی برای جنگ اتمی یا توازن قوا با آمریکا؟

دیوان لاهه ادعای پکن درباره مالکیت بر منابع دریای چین جنوبی را رد کرد