آیا سرنوشت برجام و قاسم سلیمانی با بایدن و هریس متفاوت می‌شد؟

قاسم سلیمانی
قاسم سلیمانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کامالا هریس: «دونالد ترامپ به دوستان ما خیانت کرده و دیکتاتورهای سراسر جهان را در آغوش گرفته است.»

آگهی

مناظره بین کامالا هریس و مایک پنس معاونان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک هفته پس از نخستین مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ برگزار شد. یکی از موضوعات مورد بحث در این مناظره به مانند مناظره قبلی، توافق هسته‌ای ایران و کشتن قاسم سلیمانی بود.

کامالا هریس در این مناظره از ترامپ به خاطر خروج از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و گفت: «این موضوع آمریکا را در موقعیتی قرار داده است که از امنیت کمتری برخوردار است چراکه آن‌ها [ایرانی‌ها] در حال ساخت چیزی هستند که ممکن است به ایجاد یک زرادخانه مهم هسته‌ای ختم شود.»

وی تاکید کرد: «ما در آن توافق بودیم. ما در توافق هسته‌ای ایران با دوستان و متحدانمان بودیم و به‌خاطر سیاست خارجه یکجانبه دونالد ترامپ همراه با انزواطلبی‌اش، او ما را از این توافق بیرون کشید و امنیت آمریکا را کمتر کرد.»

خانم هریس افزود: «دونالد ترامپ به دوستان ما خیانت کرده و دیکتاتورهای سراسر جهان را در آغوش گرفته است.»

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا جواب کامالا هریس را درباره توافق هسته‌ای اینگونه داد: «شما درباره برگشتن به توافق هسته‌ای ایران صحبت می‌کنید، همان توافقی که دولت قبلی ۱.۸ میلیارد دلار به دولت حامی تروریسیم داد. رئیس جمهور ترامپ ما را از این معامله خارج کرد.»

نظر پنس و هریس درباره کشتن قاسم سلیمانی

آقای پنس همچنین به دستور کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران از سوی ترامپ اشاره کرد و گفت: «دونالد ترامپ وقتی قاسم سلیمانی در حال سفر به بغداد برای ضربه زدن به آمریکایی ها بود، او را حذف کرد. با این اقدام آمریکا امن‌تر و متحدانمان امن‌تر هستند.»

پس از حمله به سلیمانی، حمله‌ای علیه نیروهای ما در عراق انجام شد و نیروهایمان دچار آسیب‌های جدی مغزی شدند. و آیا می‌دانید دونالد ترامپ چگونه این موضوع را از سرش باز کرد؟ گفت آن‌ها دچار سردرد شده‌اند
کامالا هریس

اما کامالا هریس در پاسخ به این سخنان گفت: «پس از حمله به سلیمانی، حمله‌ای علیه نیروهای ما در عراق انجام شد و نیروهایمان دچار آسیب‌های جدی مغزی شدند. و آیا می‌دانید دونالد ترامپ چگونه این موضوع را از سرش باز کرد؟ گفت آن‌ها دچار سردرد شده‌اند.»

اما غیر از موضوع ایران، موضوعات دیگری مانند نحوه مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا، موضوع نژاد پرستی، روابط دیپلماتیک با چین و روسیه نیز در این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای در دانشگاه یونا در شهر سالت لیک سیتی مورد بحث قرار گرفت.

خانم هریس درباره مدیریت ترامپ در مقابل همه‌گیری کووید-۱۹، آن را به‌عنوان «بزرگترین شکست یک دولت در طول تاریخ آمریکا» توصیف کرد اما در مقابل مایک پنس تاکید کرد که برنامه جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری، «سرقت» از برنامه فعلی کاخ سفید است.

آسوشیتدپرس
کامالا هریسآسوشیتدپرس

با این حال کامالا هریس، آقای پنس و رئیس جمهوری آمریکا را به گمراه کردن عمدی آمریکایی‌ها درباره میزان مرگبار بودن بیماری کووید-۱۹ متهم کرد.

وی تاکید کرد که دولت ترامپ در ماه ژانویه از ماهیت این بیماری مطلع شدند اما چیزی در اینباره به مردم آمریکا نگفتند و هنوز هم برنامه‌ای در این زمینه ندارند.

مایک پنس در پاسخ به این موضوع به لغو پروازها به چین در نخستین روزهای شیوع بیماری اشاره کرد و گفت که در آن زمان جو بایدن آن را بیگانه هراسی عنوان کرده بود. وی تاکید کرد که این اقدام باعث نجات جان صدها هزار نفر شد.

پاسخ کامالا هریس درباره استفاده از واکسن کرونا

اما خانم هریس، سناتور ۵۵ ساله کالیفرنیایی در بخشی از سخنانش تاکید کرد اگر متخصصان بهداشت و پزشکان ما بگویند که واکسن کرونا را استفاده کنید، من نخستین نفری خواهم بود که آن را تزریق می‌کنم اما اگر دونالد ترامپ به ما گفت که باید آن را استفاده کنیم، من این کار را نخواهم کرد.

پنس در پاسخ به سخنان هریس درباره واکسن از وی خواست تا تضعیف اعتماد عمومی به واکسن را متوقف کند.

اما آیا ترامپ در صورت شکست در انتخابات، قدرت را واگذار خواهد کرد؟ دونالد ترامپ ماه گذشته در پاسخ به این سوال، حاضر نشد تعهد دهد که در صورت شکست در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو انتقال مسالمت آمیز قدرت صورت خواهد گرفت. وی تنها گفته بود: «باید ببینیم چه پیش می آید!»

آسوشیتدپرس
مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکاآسوشیتدپرس

مایک پنس در مناظره با کامالا هریس نیز تقریبا موضع رییس جمهوری آمریکا را تکرار کرد و گفت: «اول باید بگویم که ترامپ در این انتخابات برنده خواهد شد.» وی سپس حزب دموکرات را متهم کرد که در این چهار سال در تلاش است تا نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

ارتباط با چین؛ چه کسی در جنگ تجاری برنده شد

نامزدهای معاونت ریاست جمهوری آمریکا درباره جنگ تجاری ایالات متحده آمریکا و چین نیز نظرات متفاوتی داشتند به طوری مایک پنس در این زمینه گفت: «جو بایدن می‌خواهد همه تعرفه‌هایی را که رئیس جمهور ترامپ برای کارگران آمریکایی و مشاغل وضع کرده، لغو کند.»

جو بایدن در چند دهه گذشته نشان داده که یکی از مرشدان چین کمونیست بوده است
مایک پنس

خانم هریس در مقابل معتقد است که ترامپ در جنگ تجاری با چین شکست خورد و این موضوع باعث از بین رفتن ۳۰۰ هزار شغل در آمریکا شد. اما پنس تاکید کرد جو بایدن «تسلیم اقتصادی» چین است و گفت: «جو بایدن در چند دهه گذشته نشان داده که یکی از مرشدان چین کمونیست بوده است.»

آگهی

جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در واکنش به مناظره کامالا هریس و مایک پنس، خانم هریس را «زیرک و با تجربه توصیف کرد که برای طبقه متوسط جنگیده است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در مقابل مناظره را «پیروزی بزرگ مایک پنس» توصیف کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: آمریکا بخواهد به برجام بازگردد مذاکره می‌کنیم

حمایت بایدن از موضع سناتوری که خواستار انتخابات زودرس در اسرائیل شده بود

کامالا هریس در بحبوحه نگرانی‌ها درباره سن بایدن: آماده خدمت به عنوان رئیس‌جمهور هستم