بازگشایی مدارس فرانسه با یک دقیقه سکوت به یاد معلمی که سر بریده شد

یک دقیقه سکوت برای معلم سر بریده همزمانم با بازگشایی مدارس در فرانسه
یک دقیقه سکوت برای معلم سر بریده همزمانم با بازگشایی مدارس در فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بخش‌هایی از نامه ژان ژورس که در دفاع از استقلال معلمان نوشته شده، در مراسم روز دوشنبه حذف شده و خوانده نشد. این رویکرد، انتقادهای زیادی را در محیط سیاسی و آموزشی فرانسه برانگیخت.

آگهی

ژان میشل بلانکر و نخست وزیر، ژان کاستکس در همین روز در مراسم یادبود معلم فرانسوی در «بوا دون»، مدرسه‌ای که ساموئل پاتی در آن درس می‌داد، شرکت کردند.

همزمان، مدارس فرانسه پس از دو هفته تعطیلات، با یک دقیقه سکوت به یاد ساموئل پاتی، معلمی که به خاطر نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام کشته شد، بازگشایی گردید.

ساموئل پاتی، معلم تاریخ مدرسه‌ای در شهر کوچک «کونفلان سنت اونورین»، واقع در ۴۰ کیلومتری پاریس روز جمعه ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) هنگام خروج از مدرسه هدف حمله یک جوان اسلام‌گرای افراطی به نام عبدالله آنزوروف قرار گرفت. مهاجم با چاقو این معلم ۴۷ ساله را کشته و سرش را برید و کمی بعد خودش نیز با گلوله مأموران پلیس کشته شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پاتی چند روز پیش از آن کاریکاتورهای پیامبر اسلام را که در نشریه فکاهی شارلی ابدو چاپ شده بود، در کلاس با موضوع آزادی بیان به دانش‌آموزان نشان داده بود. وی از همان زمان بارها به دست اسلام‌گرایان افراطی تهدید شده بود.

روز دوشنبه دوم نوامبر، ۱۲ آبان، دانش‌آموزان فرانسوی در ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه به وقت محلی به یاد معلم کشته شده، به مدت یک دقیقه سکوت کردند. پیش از سکوت نیز متن نامه‌ای که ژان ژورس، سیاستمدار معروف فرانسوی بیش از صد سال پیش برای معلمان نوشته بود در مدارس خوانده شد.

ژان ژورس یکی از معروف‌ترین سیاستمداران سوسیالیست در تاریخ فرانسه است. او در این نامه که در سال ۱۸۸۸ نوشته شده، معلمان را در برابر «میهن»، «مسئول» خوانده و گفته است که «ذهن و جان» دانش‌آموزان در دست آنهاست. ژان ژورس که مدافع لائیسیته و مخالف آموزش دینی در مدرسه بود، این نامه را در زمانی نوشت که بحث قدرت و نفوذ کلیسا در امر آموزش در فرانسه جنجال بر پا کرده بود. با این حال بخش‌هایی از این نامه که در دفاع از استقلال معلمان نوشته شده، در مراسم روز دوشنبه حذف شده و خوانده نشد. این رویکرد، انتقادهای زیادی را در محیط سیاسی و آموزشی فرانسه برانگیخت.

ژان میشل بلانکر، وزیر آموزش ملی فرانسه روز دوشنبه گفت که به دلایل بهداشتی و امنیتی مراسم روخوانی نامه ژورس در بسیاری از مدارس فرانسه اجرا نشد. ژان میشل بلانکر و نخست وزیر، ژان کاستکس در همین روز در مراسم یادبود معلم فرانسوی در «بوا دون»، مدرسه‌ای که ساموئل پاتی در آن درس می‌داد، شرکت کردند.

مراسم یادبود ساموئل پاتی در نخستین روز از بازگشایی مدارس پس از تعطیلات دو هفته‌ای و با آغاز قرنطینه سراسری دوم برای کرونا در کشور همراه بود. در شهرها و روستاهای مختلف فرانسه مأموران پلیس و ژاندامری مسئولیت حفاظت از دانش‌آموزان و معلمان بیش از ۶۰ هزار مدرسه را بر عهده داشتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت فرانسه برای مبارزه با «جدایی‌طلبی» ۷۶ مسجد را بازرسی می‌کند

راهپیمایی سکوت برای معلم سر بریده فرانسوی

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند