دست‌کم ۱۴۰ پناهجو مسیر اروپا در آب‌های ساحلی سنگال غرق شدند

Rebecca Blackwell
Rebecca Blackwell Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۱ هزار مهاجر از مسیر سنگال وارد جزایر قناری اسپانیا شده‌اند؛ این در حالی است که آمار مهاجران این مسیر در دورۀ مشابه یک سال پیش از آن ۲۵۵۷ نفر بوده است.

آگهی

در پی غرق شدن یک کشتی حامل پناهجویان در آب‌های سنگال واقع در غرب آفریقا، بیش از ۱۴۰ مهاجر جان خود را از دست دادند.

بنا بر گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) این حادثه مرگبارترین حادثۀ غرق کشتی مهاجران در سال ۲۰۲۰ میلادی محسوب می‌شود.

این کشتی که روز شنبه با حدود ۲۰۰ سرنشین شهر ساحلی «ام‌بور» در سنگال را به مقصد جزایر قناری اسپانیا ترک کرده، در همان ساعات اولیه حرکت آتش گرفت و در سواحل شمال غرب سنگال غرق شد. ۵۹ نفر از مهاجران نجات یافته و بقیه غرق شده‌اند.

بیانیه سازمان بین‌المللی مهاجرت بر این موضوع اشاره دارد که شمار قایق‌هایی که در ماه‌های اخیر از سنگال رهسپار اسپانیا شده‌اند، «بطور قابل توجهی» افزایش یافته است.

برآورد این سازمان حاکی از آن است که تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۱ هزار نفر از همین مسیر وارد جزایر قناری شده باشند؛ این در حالی است که آمار مهاجران این مسیر، در دورۀ مشابه یکسال پیش از این ۲۵۵۷ نفر بوده است.

بیشترین آمار مهاجران مجمع‌الجزایر قناری به سال ۲۰۰۶ میلادی برمی‌گردد یعنی زمانی که بیش از ۳۲ هزار مهاجر خود را به این جزایر اسپانیا رسانده بودند.

گزارش‌ها همچنین حاکیست که در سال ۲۰۲۰ میلادی در مجموع ۴۱۴ نفر در این مسیر مهاجرت جان خود را از دست داده‌اند.

اگرچه زمانی سواحل سنگال یکی از اصلی‌ترین نقاط عزیمت مسافرانی بود که قصد ورود به خاک اروپا را داشتند اما در سال‌های اخیر تغییراتی در این مسیر حرکت بوجود آمده و سنگالی‌ها ترجیح می‌دهند از راه زمین خود را به تونس یا لیبی برسانند و از آنجا و با قایق رهسپار مدیترانه شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لیبی؛‌ کارگر اهل نیجریه زنده در آتش نفرت از مهاجران سوخت

واکنش اعضای اتحادیه اروپا به طرح مهاجرتی «همبستگی اجباری»

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند