هزاران زن لهستانی مخالف ممنوعیت سقط جنین: اینجا جهنم زنان است

اعتراض زنان در لهستان
اعتراض زنان در لهستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا به حکم دیوان عالی لهستان سقط جنین در این کشور از این پس تنها در مواردی امکانپذیر است که جان مادر در خطر باشد و یا تجاوز جنسی یا ارتباط جنسی با محارم رخ داده باشد اما امکان سقط به دلیل رشد ناقص جنین وجود نخواهد داشت.

آگهی

هزاران نفر از مخالفان ممنوعیت سقط جنین روز دوشنبه در ورشو، پایتخت، و چند شهر دیگر این کشور تظاهرات کردند.

اکثر شرکت کنندگان در تظاهرات روز دوشنبه ورشو را زنان جوان تشکیل می دادند. بسیاری از آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها شعارهایی مانند «جهنم زنان»، «دست شما به خون آلوده است»، «می خواهیم انتخاب کنیم» و «آغاز جنگ» نوشته شده بود.

معترضان همچنین از رفت و آمد خودروها در بسیاری از خیابان های ورشو جلوگیری کردند.

تظاهرات مخالفان ممنوعیت سقط جنین در لهستان در حالی برای پنجمین روز ادامه یافته است که دیوان عالی این کشور روز پنجشنبه گذشته سقط جنین را حتی در موارد رشد ناقص جنین نیز «خلاف» قانون اساسی تشخیص داد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تصمیم دیوان عالی لهستان همسو با سیاست های حزب محافظه کار و ملی گرای «قانون و عدالت» است که قدرت را در این کشور در دست دارد. بنا به حکم دیوان عالی لهستان سقط جنین در این کشور از این پس تنها در مواردی امکانپذیر است که جان مادر در خطر باشد و یا تجاوز جنسی یا ارتباط جنسی با محارم رخ داده باشد اما امکان سقط به دلیل رشد ناقص جنین وجود نخواهد داشت.

معترضان به تصمیم دیوان عالی لهستان بر این باور هستند که ممنوعیت سقط جنین به جز در موارد خطر جانی برای مادر، تجاوز جنسی و ارتباط جنسی با محارم جان زنان را به خطر می اندازد زیرا آنها مجبور می شوند تا به طور غیرقانونی سقط جنین انجام دهند.

AP Photo
تظاهرات زنان مخالف سقط جنین در لهستانAP Photo

بنا به آمار رسمی هم اکنون سالانه کمتر از دو هزار سقط جنین به طور «قانونی» در لهستان انجام می شود. دلیل اکثر این موارد نیز رشد ناقص جنین است. با این حال گروه های مدافع حقوق زنان تخمین می زنند که بیش از ۲۰۰ هزار زن لهستانی هر سال به طور غیرقانونی یا در خارج از این کشور سقط جنین می کنند. 

تعدادی از گروه های مدافع حقوق بشر به تصمیم دادگاه قانون اساسی لهستان اعتراض کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سومین روز متوالی تظاهرات در لهستان علیه قانون ممنوعیت سقط جنین

لهستان به شهرهایی که حقوق دگرباشان جنسی را برسمیت نشناسند ۳ برابر بیشتر از بروکسل پول می‌دهد

اتحادیه اروپا روند آزادسازی میلیاردها یورو از بودجه تخصیص‌یافته به لهستان را آغاز کرد