دیدار رئیس جمهوری ارمنستان در بروکسل با رهبران اروپایی و دبیرکل ناتو

آرمن سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان در کنار شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در بروکسل در روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر
آرمن سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان در کنار شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در بروکسل در روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالیکه رئیس جمهوری ارمنستان چهارشنبه برای دیدار با رئیس شورای اروپا به بروکسل سفر کرد، نخست وزیر این کشور می گوید «راه حل دیپلماتیک برای مناقشه قره باغ وجود ندارد.»

آگهی

آرمن سرکسیان، رئیس جمهوری ارمنستان، روز چهارشنبه در بروکسل با شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا بر سر جنگ قره‌باغ بین کشورش با جمهوری آذربایجان، دیدار و گفتگو کرد. قراراست در ادامه این سفر وی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفتگو کند.

دفتر ریاست جمهوری ارمنستان هدف از سفر سرکیسیان به بروکسل را توقف عملیات نظامی آذربایجان و «ترکیه» در قره باغ دانست.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری ارمنستان می خوانیم: «انتظار ارمنستان از رهبران اتحادیه اروپا و سازمان ناتو این است تا با ادامه اقدامات نظامی آذربایجان و ترکیه، به عنوان عضوی از ناتو، مقابله شود، فعالیت های نظامی در منطقه قره باغ متوقف گردد تا بدین وسیله مناسبات آتش بس فوری در این منطقه بوجود بیاید.»

دولت ارمنستان، ترکیه را متهم می کند که در حمایت از آذربایجان به این کشور «مزدوران نظامی» اعزام می کند.

با شدت گرفتن درگیری ها در این منطقه از ۲۷ سپتامبر، تاکنون صدها نفر از نظامیان و غیرنظامیان از ارمنستان و آذربایجان جانشان را از دست داده اند.

در زمینه یافتن راه حل های دیپلماتیک برای حل بحران قره باغ، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه چهارشنبه گفت با وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در این زمینه دیدارکرده است و قرار است مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز جمعه با آنها دیدار و گفتگو کند.

نخست وزیر ارمنستان چهارشنبه اعلام کرد در این مرحله از جنگ ناگورنو-قره باغ امکانی برای حل دیپلماتیک این مناقشه نمی بیند.

نیکول پاشینیان، البته در آخرین سخنان خود، تاکید کرد امیدوار است با میانجی گری مستقیم ایالات متحده راه حلی پیدا شود. هرچند وی در ادامه سخنان خود گفت: «باید بپذیریم که مسئله قره باغ ، حداقل در این مرحله و برای مدت زمان طولانی، نمی تواند راه حل دیپلماتیک داشته باشد. چرا که هر آنچه از نظر دیپلماتیک برای طرف ارمنی قابل قبول است، برای طرف آذربایجانی قابل قبول نیست.»

شرط اصلی آذربایجان برای پایان جنگ، خروج ارمنستان از منطقه قره باغ است، شرطی که ارمنستان نمی پذیرد.

سخنان پاشینیان درباره نبود راه حل دیپلماتیک برای حل بحران قره باغ را می توان واکنشی به سخنان الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان دانست. آقای علی اف روز سه شنبه در یک سخنرانی گفت: « ما ارمنی ها را از سرزمین های خود، قره باغ، بیرون خواهیم کرد.» علی اف هفته گذشته هم گفته بود «تقابل نظامی تنها راه حل بحران قره باغ خواهد بود.»

جمهوری خودخوانده قره باغ (آرتساخ) که سازمان ملل متحد آن را بعنوان منطقه‌ای خودمختار اما تحت حاکمیت آذربایجان به رسمیت می شناسد، پس از فروپاشی شوروی، تحت حمایت ارمنستان، اعلام استقلال کرد. هیچ کشور عضو سازمان ملل متحد به انضمام ارمنستان این اعلام استقلال را به رسمیت نمی شناسد.

در سه دهه اخیر میانجیگری برای ممانعت تکرار درگیریها در منطقه قره باغ توسط روسیه ، فرانسه و ایالات متحده تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا انجام می شود.

با شدت گرفتن درگیری های کنونی، که آن را می توان پس از سه دهه بی سابقه دانست، آذربایجان ادعا می کند که میانجی گیری روسیه و آمریکا و سازمان امنیت و همکاری اروپا تاثیرگذار نبوده است و خواهان نقش پررنگ و میانجی گری ترکیه در برقراری صلح است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آرارات میرزویان: ارمنستان در اندیشه پیوستن به اتحادیه اروپاست

الهام علی‌اف: اتحادیه اروپا و فرانسه سعی دارند آذربایجان را بدنام کنند

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد