تظاهرات ضد دولتی در بلغارستان وارد صدمین روز شد

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مردم معترض در بلغارستان خواهان استعفای بویکو بوریسف، نخست وزیر و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور هستند.

آگهی

صدها نفر از مردم بلغارستان برای صدمین روز پیاپی در اعتراضات ضد دولتی به خیابان‌ها آمدند و خواهان استعفای بویکو بوریسف، نخست وزیر و ایوان گشف، دادستان کل، شدند.

مردم خشمگین در اعتراضات خود از فساد عمیق و ریشه‌دار و همچنین تنزل حکومت قانون در کشور خود ابراز بیزاری می‌کنند. معترضان می‌گویند این نخست‌وزیر و دادستان کل همراه با طبقه‌ای از افراد فاسد در حال غارت منابع کشور هستند. آقای بوریسف از سال ۲۰۰۹ میلادی در راس سه دولت متوالی حضور داشته و قدرت را در بلغارستان در اختیار دارد.

معترضان همچنین خواهان تغییر برنامه زمانی تعیین شده برای برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور که قرار است در ماه مارس ۲۰۲۱ برگزار شود، هستند. مخالفان نخست وزیر می‌گویند بوریسف باید هرچه سریعتر استعفا دهد و انتخابات زودهنگام برگزار شود.

این اعتراضات که از روز ۹ ماه ژوئیه آغاز شد در صد روز اخیر ادامه داشته است. در واکنش به تظاهرات مردمی، بوریسف، اصلاحاتی را در قانون اساسی پیشنهاد داد که مردم معترض آن ‌را تلاشی برای استمرار حضور او در قدرت ارزیابی کردند. 

تظاهرات در ماه‌های اخیر، عموما مسالمت آمیز بوده و تنها مواردی از درگیری پلیس با معترضین گزارش شده است. سازمان نظارت بر امور شفافیت بین‌الملل در گزارش‌های خود، بلغارستان را به عنوان فاسدترین عضو در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا معرفی کرده است.

بلغارستان یکی از فقیرترین اقتصادهای اروپا است و فساد اقتصادی اصلی‌ترین دلیل این امر گزارش شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر بلغارستان از حضور در دولت آتی انصراف داد

‌رئیس جمهوری بلغارستان خواستار استعفای دولت «مافیایی» کشورش شد

سیاستمداران و شخصیت‌های خیالی بر دیوارهای روستای بلغار؛ بین پوتین و زلنسکی یک پاندا فاصله است