وضعیت اضطراری در قرقیزستان همزمان با تثبیت قدرت نخست وزیر پایان یافت

هوادران صدر جبارف، نخست وزیر جدید قرقیزستان که پس از آزادی از زندان به قدرت رسید
هوادران صدر جبارف، نخست وزیر جدید قرقیزستان که پس از آزادی از زندان به قدرت رسید Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان قرقیزستان روز جمعه ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) به پایان وضعیت اضطراری در بیشکک پایتخت رای داد. صدر جباروف با تصدی رسمی مقام نخست وزیری توانسته است قدرت خود را تثبیت و تحکیم کند.

آگهی

پارلمان قرقیزستان روز جمعه ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) به پایان وضعیت اضطراری در بیشکک پایتخت رای داد. صدر جباروف با تصدی رسمی مقام نخست وزیری توانسته است قدرت خود را تثبیت و تحکیم کند.

سورنبای جینبکف، رئیس جمهور سابق که روز گذشته از سمت خود کناره‌گیری کرده بود پس از ناآرامی‌های در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، وضعیت اضطراری را اعلام و دستور استقرار نیروهای نظامی در بیشکک را صادر کرده بود.

نتایج اعلام شده در انتخابات پارلمانی قرقیزستان به نفع رئیس جمهور مستعفی رقم خورده بود به طوری که تنها چهار حزب از ۱۶ حزب شرکت کننده در انتخابات توانستند به حد نصاب هفت درصدی برای راهیابی به پارلمان برسند و از این چهار حزب، سه حزب نزدیک به سورنبای جینیکف بودند. با این حال یک روز پس از شروع اعتراض‌ها نهاد برگزار کننده انتخابات نتایج آن را مردود اعلام کرد اما این موضوع باعث توقف اعتراض‌ها نشد.

آسوشیتدپرس
رئیس جمهور مستعفی به همراه صدر جباروف نخست وزیر جدید در پارلمان قرقیزستان برای انتقال قدرتآسوشیتدپرس

تظاهرات پس از انتخابات پارلمانی یک کشته و بیش از ۱۲۰۰ مجروح برجای گذاشت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته پس از استعفای آقای جینبکف در توئیتی نوشت: «انتقال قدرت گزارش شده از ریاست جمهوری به نخست وزیری جباروف سوال‌های جدی را ایجاد می‌کند. جمهوری قرقیزستان یک دموکراسی پارلمانی است و تقسیم قدرت در آن باید مورد احترام باشد و حفظ شود.»

توییت جوزپ بورل

جباروف که در بحبوحه ناآرامی‌ها از سوی هوادارانش از زندان آزاد شد، به سرعت از سوی پارلمان در یک جلسه اضطراری به سمت نخست وزیری رسید. صدر جباروف در زمان شروع اعتراض‌ها در حال گذراندن حکم ۱۱ سال زندان خود به دلیل «ربودن یک فرماندار در جریان اعتراض‌های هفت سال پیش» بود.

در کارنامه فعالیت‌های سیاسی وی، عضویت در پارلمان در سال ۲۰۰۵ دیده می‌شود. وی قول داده است که به زودی انتخابات ریاست جمهوری را در این کشور ۶.۵ میلیون نفر برگزار شود.

صدها معترض وفادار به نخست وزیر بعد از ظهر پنجشنبه همچنان در خیابان‌ها بودند و اکنون خواسته آن‌ها استعفای رئیس پارلمان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سالانه ۴ هزار زن قرقیزستانی عمل زیبایی پلک انجام می‌دهند

بیش از ۳۰ نفر در قرقیزستان به اتهام سازماندهی شورش و کودتا بازداشت شدند

حمله غافلگیرانه پلیس به منزل رئیس‌جمهوری پرو؛ ساعت‌های رولکس خانم بولوآرته جنجال‌برانگیز شد