نوزاد سه ماهه بعد از جدایی از مادر زندانی‌اش در فیلیپین جان باخت

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رینای مای ناسینو، یک فعال حقوق بشر در فیلیپین است که سال گذشته از سوی پلیس این کشور دستگیر و به زندان افتاد. او در هنگام بازداشت نمی‌دانست که باردار است اما در نخستین معاینه پزشکی در زندان به او اطلاع دادند که یک کودک سه ماهه در شکم خود دارد.

آگهی

مرگ یک نوزاد سه‌ماهه بعد از جدایی از مادر زندانی‌اش خشم عمومی را در فیلیپین برانگیخته است.

رینای مای ناسینو، یک فعال حقوق بشر در فیلیپین است که سال گذشته از سوی پلیس این کشور دستگیر و به زندان افتاد. او در هنگام بازداشت نمی‌دانست که باردار است اما در نخستین معاینه پزشکی در زندان به او اطلاع دادند که یک کودک سه ماهه در شکم خود دارد.

خانم ناسینو، در نوامبر ۲۰۱۹ به همراه دو نفر دیگر که در کمپینی برای کمک به افراد فقیر فعالیت می‌کردند، به جرم حمل اسلحه و مواد منفجره دستگیر شدند. اتهامی که هر سه نفر آن‌را رد کرده‌اند.

او با وجود مشکلات موجود در زندان فرزند خود را به سلامت به دنیا آورد اما این کودک تنها ۳ ماه در این جهان باقی ماند و خیلی زود چشم از جهان فروبست.

وکیل خانم ناسینو می‌گوید موکلش بعد از اینکه متوجه شد باردار است با وجود مشکلات و سختی‌های زندان، از اینکه قرار است مادر شود، هیجان زده شد. او می‌افزاید: «با نزدیک شدن به زمان زایمان، ۲۲ آوریل از دادگاه درخواست شد تا با توجه به شیوع ویروس کرونا، ناسینو و ۲۲ زندانی دیگر از زندان آزاد شوند. اما دادگاه با این درخواست موافقت نکرد. سپس از دادگاه خواسته شد مادر و فرزند هر دو در کنار هم در بیمارستان و یا در شهر مانیل باقی بمانند که باز هم دادگاه مخالفت کرد.»

در اولین روز ماه ژوئيه فرزند خانم ماسینو که ریور نام گرفت متولد شد. او در هنگام تولد وزن کمی داشت اما تنها چند روز پس از زایمان خانم ناسینو و فرزندش به زندان شهر مانیل بازگردانده شدند. طبق قوانین فیلیپین، کودکی که در زندان به دنیا می‌آید تنها می‌تواند برای نخستین ماه زندگی در کنار مادرش باقی بماند.

بعد از این ماجرا گروه‌های مدنی تلاش‌های بسیاری کردند تا مقامات دولتی اجازه آزادی خانم ماسینو و حضور او در کنار فرزندش را صادر کنند اما تمام این تلاش‌ها بی‌نتیجه بود.

در ۱۳ اوت، مقام‌های زندان، فرزند را از مادر جدا کردند و حتی مقاومت‌های ناسینو هم باعث نشد مقام‌های دولتی از تصمیم خود صرف نظر کنند. مادر ناسینو که بعد از آن سرپرستی کودک را عهده دار شد می‌گوید ریور از ماه بعد روز به روز حالش بد و بدتر شد. به طوری که هر روز مشکل جسمانی جدیدی برای او پیش آمد و استمرار اسهال ریور، خانواده را نسبت به سلامتی او نگران کرده است.

در ۲۴ سپتامبر کودک به دلیل ابتلا به ذات‌الریه و اوضاع وخیم در بیمارستان بستری شد اما حتی آن زمان هم به مادر اجازه داده نشد که فرزندش را ملاقات کند. ریور هفته گذشته و در حالی که تنها کمی بیشتر از سه ماه عمر داشت به دلیل بیماری ذات‌الریه جان باخت.

مرگ این کودک واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی فیلیپین به دنبال داشته و بسیاری از مردم با مادر او ابراز همدردی کرده‌اند. در عین حال بسیاری از شهروندان فیلیپینی از برخورد دستگاه قضایی و سختگیری آنها در قبال این مادر و فرزند خشمگین هستند.

روز سه‌شنبه دادگاه به خانم ناسینو اجازه داد که برای مدت سه روز به مرخصی برود تا در مراسم خاکسپاری فرزندش شرکت کند اما پس از مداخله مسئولین زندان برای کاهش مدت زمان مرخصی، ناسینو تنها به مدت ۳ ساعت در روزهای چهارشنبه و جمعه اجازه یافت تا از زندان خارج و در مراسم نوزاد درگذشته‌اش شرکت کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خبرنگار منتقد رئیس جمهوری فیلیپین مجرم شناخته شد

رئیس جمهوری فیلیپین به ناقضان قرنطینه: خودم خاکتان می‌کنم

دوترته به اپوزیسیون فیلیپین: انتقاد کنید راهی زندان می شوید