افزایش سخنان نفرت‌برانگیز علیه مهاجران در مالزی

شماری از روهینگیایی‌های ساکن مالزی
شماری از روهینگیایی‌های ساکن مالزی Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در مالزی، موجی از سخنان نفرت انگیز و اطلاعات غلط که مهاجران را هدف قرار داده است، در فیس‌بوک منتشر می‌شود.

آگهی

همزمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در مالزی، موجی از سخنان نفرت انگیز و اطلاعات غلط که آوارگان مسلمان روهینگیایی را هدف قرار داده است، در فیس‌بوک منتشر می‌شود.

گرچه برخی از صفحاتی که به قصد نفرت پراکنی ایجاد شده‌اند با گزارش کاربران حذف شده‌اند اما برخی صفحات و نظرات همچنان باقی مانده‌اند. به طوریکه طبق گزارش رویترز در یک گروه خصوصی با حدود ۱۰۰ هزار عضو، فردی نوشته است: «امیدوارم همه آن‌ها بمیرند، این گروه قومی ملعون نفرین شده.»

طبق گزارش رویترز، فیس‌بوک سال ۲۰۱۸ اذعان کرد که از این شبکه اجتماعی برای تحریک به خشونت علیه روهینگیا در میانمار استفاده شده است و سال گذشته فیس‌بوک بیش از ۳.۷ میلیارد دلار برای امنیت و ایمنی در این شبکه اجتماعی هزینه کرد.

اما افزایش اظهارات علیه اقلیت روهینگیا در مالزی نشان می‌دهد که همچنان گفتار بیگانه هراسی ادامه دارد.

سخنگوی فیس بوک به رویترز گفت: «ادعاها مبنی بر اینکه فیس‌بوک متعهد به امنیت و ایمنی کاربران نیست، نادرست است.»

رویترز نوشته است که به حدود ۳۰ صفحه و گروه در فیس‌بوک رسیده است که از سوی مقام‌های امنیتی سابق و فعلی مالزی اداره می‌شود که در آن‌ها سخنان تبعیض‌آمیز درباره مهاجران روهینگیایی و مهاجران غیرقانونی بیان می‌شود. ده‌ها نظر هم همچنان در این شبکه اجتماعی موجود است که تشویق به خشونت می‌کند.

فیس‌بوک برخی از این صفحات را حذف کرده است و گفته که به کاربران اجازه نمی‌دهد سخنان نفرت‌انگیز منتشر کنند یا تهدید به خشونت انجام دهند.

این شبکه‌ اجتماعی تاکید کرد که به محض آگاهی از این مطالب آن‌ها حذف می‌کند.

مالزی کشوری است با اکثریت مسلمان و تا مدت‌ها با مسلمانان روهینگیایی که به خاطر آزار و اذیت‌ها از میانمار فرار کرده‌اند دوستانه رفتار می‌کرد. بیش از ۱۰۰ هزار مسلمان روهینگیا در مالزی زندگی می‌کنند.

اما در آوریل گذشته ورق برگشت و اقلیت روهینگیا متهم به اشاعه ویروس کرونا در مالزی شدند. گفتار نفرت انگیز به طور گسترده به خصوص در فیس بوک که طبق آمار تقریبا ۷۰ درصد از ۳۲ میلیون مالزیایی از آن استفاده می‌کنند منتشر شد.

مالزیایی‌ها که سال‌ها با پناهندگان روهینگیا زندگی کرده‌اند، شروع به تماس گرفتن با پلیس درباره ما کردند. برخی از ما شغلمان را از دست داده‌ایم. دائما در هراس هستیم.
یک مهاجر روهینگیایی در مالزی

گروه‌های مدافع حقوق بشر و مدافع پناهندگان گفته‌اند که اظهارات نفرت‌انگیز در فیس‌بوک به تشدید بیگانه هراسی در مالزی منجر می‌شود.

یک پناهنده روهینگیایی به رویترز گفت: «مالزیایی‌ها که سال‌ها با پناهندگان روهینگیا زندگی کرده‌اند، شروع به تماس گرفتن با پلیس درباره ما کردند. برخی از ما شغلمان را از دست داده‌ایم. دائما در هراس هستیم.»

پناهنده دیگری که پنج سال پیش از میانمار فرار کرده است تاکید کرد که پس از اینکه مشخصات وی در فیس بوک منتشر شد، حساب کاربری‌اش را غیر فعال کرده است چراکه شماری از مالزیایی‌ها به او پیام دادند که به میانمار برگردد.

وی افزود: «فیس‌بوک در این رابطه شکست خورده است. آن‌ها نمی‌فهمند که چنین نظراتی چقدر می‌تواند خطرناک باشد. »

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی سازمان ملل از سرنوشت مهاجران روهینگیایی سرگردان در دریا

رهبران کشورهای عضو آسه‌آن توافق کردند از آوارگان روهینگیایی حمایت کنند

حراج آنلاین برای فروش کارتون جنجالی پیامبر اسلام به پایان رسید