شورای یهودیان آلمان: حمله به یک دانشجو در نزدیکی کنیسه هامبورگ یهودی‌ستیزی بود

محل حمله به جوان یهودی در هامبورگ آلمان
محل حمله به جوان یهودی در هامبورگ آلمان Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس خبری دی‌پی‌ای آلمان نیز گزارش داد که در جیب مهاجم یک قطعه کاغذ که در آن یک صلیب شکسته قرار داشت پیدا شد.

آگهی

یک گروه مدافع حقوق یهودیان آلمان روز دوشنبه پنج اکتبر (۱۴ مهر) حمله به یک دانشجوی یهودی خارج از کنیسه را به‌عنوان یک عمل ضد یهودی طبقه‌بندی کرد.

ژوزف شوستر، رئیس شورای مرکزی یهودیان در آلمان گفت: «یهودیان به طور فزاینده‌ای هدف نفرت‌پراکنان هستند.» وی تاکید کرد که نباید در کشور قانونمندی مانند آلمان افراد نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت باشند.

پلیس آلمان می‌گوید یک جوان ۲۶ ساله که کیپا [کلاه مخصوص یهودیان] بر سر داشت، روز یکشنبه در حالیکه قصد ورود به محوطه کنیسه‌ای در شهر هامبورگ را داشت با ضربه‌ای که به نظر می‌رسد بیل تاشو بود مجروح شد و با جراحت از ناحیه سر به بیمارستان منتقل شد.

فرد مظنون به این حمله که یک جوان ۲۹ ساله آلمانی قزاقستانی‌تبار است پس از حمله بازداشت شد. وی در زمان بازداشت لباس‌هایی به سبک نظامی بر تن داشت.

این حمله تقریبا یک سال پس از آن انجام شد که یک سفیدپوست نزدیک به راست افراطی در اکتبر سال ۲۰۱۹ همزمان با یوم کیپور یا روز آمرزش، مهم‌ترین جشن مذهبی یهودیان، در نزدیک کنیسه‌ای در شهر «هاله» آلمان دو نفر را کشت.

از زمان حمله به شهر هاله آلمان، امنیت موسسات یهودی در سراسر این کشور افزایش یافته است اما آقای شوستر از شورای مرکزی یهودیان گفت که باید تحقیقاتی درباره چگونگی افزایش امنیت کنیسه‌های هامبورگ صورت می‌گرفت.

مقام‌های آلمانی می‌گویند که فرد مظنون حمله هامبورگ در نخستین بازجویی خود آشفته به‌نظر می‌رسید. آن‌ها هنوز جزییاتی درباره هویت وی یا انگیزه‌اش از این حمله منتشر نکرده‌اند با این حال پلیس جنایی مسئولیت بررسی این پرونده را بر عهده گرفته است. زمانی پلیس جنایی وارد این نوع پرونده‌ها می‌شود که موارد مشکوک به انگیزه‌های سیاسی یا افراطی باشند.

آژانس خبری دی‌پی‌ای آلمان نیز گزارش داد که در جیب مهاجم یک قطعه کاغذ که در آن یک صلیب شکسته قرار داشت پیدا شد.

نفرت از یهودیان برای کشور ما شرم آور است. باید بیشتر مقابل تحریکات علیه یهودیان بایستیم
کریستین لامبرخت
وزیر دادگستری آلمان

این حمله در حالی صورت گرفت که نگرانی‌ها در آلمان نسبت به افزایش یهودی‌ستیزی و افراط گرایی گروه‌های راست زیاد شده است. طبق آمار در سال ۲۰۱۹ به‌طور متوسط روزانه پنج اقدام یهودی‌ستیزانه در آلمان ثبت شده است.

وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه در توییتی نوشت: «این یک مورد تنها نیست، این یک اقدام یهودی‌ستیزانه نفرت انگیز است. همه باید در برابر آن بایستیم.»

وزیر دادگستری آلمان نیز این حمله را یک اقدام «خشونت آمیز وحشتناک» توصیف کرد. کریستین لامبرخت، در بیانیه‌ای گفت: «نفرت از یهودیان برای کشور ما شرم آور است. باید بیشتر مقابل تحریکات علیه یهودیان بایستیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان: «ارض موعود» جدید برای شهروندان مخالف دولت اسرائیل؟

ماکرون: نفی اسرائیل همسان یهودی‌ستیزی است

تغییر نام گریس۱ به آدریان دریا۱؛ یهودی‌ستیزی، دور زدن تحریم‌ها یا دیواری در برابر بریتانیا؟