واکنش‌ بازار نفت و رهبران سیاسی به خبر ابتلای ترامپ به ویروس‌ کرونا

Alberto Pezzali
Alberto Pezzali Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در کنار رهبران اروپایی، چهره‌های سیاسی همچون مون جائه این، نتانیاهو، عبدالله عبدالله، اردوغان، سیسی، بارزانی و نارندرا مودی نیز به این خبر واکنش نشان داده و برای رئیس جمهور و بانوی اول آمریکا آرزوی بهبودی کردند.

آگهی

در پی انتشار خبر ابتلای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و همسرش ملانیا ترامپ به ویروس کرونا شاخص سهام در بازارهای آمریکا ۱.۴ درصد سقوط کرد و قیمت نفت نیز روز جمعه ۴ درصد کاهش یافت.

قیمت هر بشکه نفت برنت با افت ۱.۶۷ دلار (۴.۱ درصد) به رقم ۳۹.۲۶ دلار رسید و بهای نفت سبک ایالات متحده نیز با افت ۱.۶۲ دلار (معادل ۴.۲ درصد) روبرو شد و به رقم ۳۷.۱۰ دلار رسید.

انتشار این خبر واکنش‌های گسترده‌ای را در میان رهبران سیاسی جهان نیز در پی داشت که در ادامه به شماری از آنها اشاره می‌شود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که پیش از این خود نیز به این ویروس مبتلا شده بود، ضمن ابراز بهترین آرزوها برای زوج ترامپ، اظهار امیدواری کرد که هردوی آنها به سرعت بهبودی خود را به دست بیاورند.

مون جائه-این، رئیس جمهور کره جنوبی در پیامی خطاب به دونالد ترامپ نوشت: «من و بانوی اول [کره جنوبی] به همراه مردم کره، برای شما و همسرتان آرزوی بهبودی سریع داریم. همچنین برای خانواده شما و مردم آمریکا نیز آرزوی تسلی و دلگرمی می‌کنیم.»

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برای «دوستانش» دونالد و ملانیا ترامپ، بهبودی سریع و سلامتی را آرزو کرد.

در آلمان استفن سایبرت، سخنگوی دولت از طرف آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور پیامی توییتری را منتشر و برای خانواده ترامپ بهبودی و سلامتی را آرزو کرد.

از دیگر رهبران اروپایی که به این خبر واکنش نشان دادند، می‌توان به ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو همچنین جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا اشاره کرد که همه آنها در پیام‌های توییتری جداگانه‌ای، برای زوج ترامپ آرزوی بهبودی و سلامتی کرده‌اند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در پیامی اعلام کرد: «از صمیم قلب آرزوی بهبودی سریع برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و بانوی اول را دارم و آرزو می‌کنم که هردو این مرحله را به سرعت پشت سر گذاشته و دوباره از سلامتی کامل برخوردار شوند تا بتوانند به تلاش‌های ارزشمند آمریکا در مبارزه با این ویروس در سراسر جهان و به نفع تمام بشریت ادامه دهند. خداوند نگهدار مردم ما و همه مردم جهان باشد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پیام توییتری خود نوشت: «من و سارا نیز مانند میلیون‌ها اسرائیلی به فکر رئیس جمهور دونالد ترامپ و بانوی اول ملانیا ترامپ هستیم و برای دوستانمان آرزوی بهبودی سریع داریم.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی در افغانستان ضمن آرزوی بهبودی سریع برای دونالد و ملانیا ترامپ، برای مردم آمریکا نیز آرزوی پیروزی در قبال این بیماری همه‌گیر را کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ضمن آرزوی بهبودی برای هر دوی آنها، ابراز امیدواری کرد که آنها دوره قرنطینه را بدون مشکل سپری کنند و سلامتی خود را هرچه سریع‌تر به دست بیاورند.

نچیروان بارزانی، رئيس اقلیم كردستان عراق نیز نوشت: «فکر و دعاهای من با دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده و بانوی اول ملانیا ترامپ است. برای آنها و همه افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند آرزوی بهبودی سریع و کامل دارم.»

در میان چهره‌های بین‌المللی غیرسیاسی تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از جمله اولین افرادی بود که به این خبر واکنش نشان داد. او بامداد جمعه با انتشار پیامی توییتری برای هر دوی آنها آرزوی «بهبودی سریع و کامل» کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در جریان کنفرانس ممطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: «مطمئناً ما برای رئیس جمهور ترامپ آرزوی بهبودی داریم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تکلیف انتخابات آمریکا در صورت مرگ یا وخامت حال یکی از نامزدها چه می‌شود؟

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت