کمبود شدید ذخیره خون در فرانسه؛ دولت از مردم کمک خواست

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در فرانسه حدود ۸۰ درصد خون لازم برای ذخیره و انتقال به بیماران نیازمند، به صورت سیار و با خون‌گیری از کارکنان بخش‌های مختلف اداری و شرکتی و دانشجویان دانشگاه‌ها تأمین می‌شود.

آگهی

به دلیل شیوع کرونا و کاهش خون دادن‌های داوطلبانه، میزان ذخایر بانک‌های خون فرانسه به شدت کم شده و به حد نگران‌کننده‌ای رسیده است.

در حالی که مقامات دولتی در ماه اوت گذشته نسبت به کاهش ذخیره بانک‌های خون هشدار داده بودند، فرانسوا توژاس، رئیس بنیاد خون فرانسه روز سه شنبه گفت: «در حال حاضر برای آن که کشور به سطح عادی تأمین خون برای بیماران برسد دست کم به روزی ۱۰ هزار مورد اهدا از گروه‌های مختلف خونی نیاز است.»

توژاس روز دوشنبه نیز گفته بود خون نگهداری شده در بانک‌های انتقال خون به دلیل ادامه شیوع کووید۱۹ همچنان در حال کاهش است. وی گفته بود: «ما بیشتر از آن که خون بگیریم، خون مصرف می‌کنیم و بنابراین اندوخته‌هایمان کاهش یافته و به آستانه ۸۲ هزار کیسه گلبول قرمز رسیده، سطحی که در ده سال گذشته پیشینه نداشته است.»

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

برای داشتن خون کافی از هر گروه در بیمارستان‌های فرانسه، سطح ذخیره حداقل ۱۰۰ هزار کیسه لازم است و دولت هم اکنون از مردم خواسته است تا برای رفع این وضعیت اضطراری، داوطلبانه و به سرعت، خون اهدا کنند.

در فرانسه حدود ۸۰ درصد خون لازم برای ذخیره و انتقال به بیماران نیازمند، به صورت سیار و با خون‌گیری از کارکنان بخش‌های مختلف اداری و شرکتی و دانشجویان دانشگاه‌ها تأمین می‌شود. اما از میانه ماه مارس گذشته یعنی از زمان آغاز قرنطینه کرونایی در فرانسه بیشتر کارمندان و افراد شاغل دیگر مجبور به دورکاری شده‌اند و کلاس‌های درس نیز یا تعطیل شده یا به صورت آنلاین برگزار می‌شود. بنابراین دیگر مانند گذشته امکان فرستادن تیم‌های انتقال خون به مراکز شغلی وجود ندارد.

اکنون بنیاد خون فرانسه از کارفرمایان خواسته است تا کار اهدای خون از کارمندان خود را تسهیل کنند و از مقامات محلی نیز خواسته است تا به سازماندهی و تسهیل فعالیت تیم‌های سیار خون‌گیری در مناطق مختلف بپردازند. برای خون گرفتن از دانشجویان داوطلب نیز دست کم ۱۲۰ مرکز سیار در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از دلایل مهم کاهش مراجعه مردم فرانسه برای خون دادن نیز هراس آنها از انتقال ویروس کرونا در شرایط بحرانی حاضر است. مقامات بهداشت فرانسه به داوطلبان اهدای خون اطمینان داده‌اند که تمام اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از خطر انتقال ویروس کرونا به آنها، از جمله استفاده اجباری از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و دیگر موازین بهداشتی انجام و رعایت می‌شود.

بنیاد انتقال خون فرانسه می‌گوید افرادی که علائم بیماری کووید۱۹ را دارند، اگر مایل به اهدا خون باشند، باید دست کم ۲۸ روز پس از ناپدید شدن کامل علائم بیماری، خون بدهند.

طول عمر فرآورده‌های خونی مانند گلبول‌های قرمز محدود است و معمولا از ۴۲ روز تجاوز نمی‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکایت از نحوه مدیریت کرونا؛ پلیس فرانسه منزل نخست وزیر سابق را تفتیش کرد

تلاش برای درمان مبتلایان به کرونا با انتقال خون شفایافتگان

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد