سوئیس خرید هواپیماهای جنگی را به همه‌‌پرسی می‌گذارد

هواپیمای جنگی ساخت فرانسه
هواپیمای جنگی ساخت فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوئیس که برای خرید این جنگنده‌ها میلیاردها دلار خواهد پرداخت از ۲۰۰ سال پیش در هیچ جنگی شرکت نکرده است.

آگهی

سوئیس روز یک‌شنبه ۲۷ سپتامبر برای تصمیم گیری در مورد خرید هواپیماهای جنگی همه‌پرسی برگزار می‌کند.

سوئیس که برای خرید این جنگنده‌ها میلیاردها دلار خواهد پرداخت از ۲۰۰ سال پیش در هیچ جنگی شرکت نکرده است.

اگر رأی دهندگان سوئیسی در همه پرسی موافقت خود را با خرید هواپیماهای جنگی اعلام کنند، دولت سوئیس اجازه می یابد تا سال آینده این هواپیماها را از شرکت های فرانسوی یا آمریکایی خریداری کند.

مخالفان این تصمیم با اشاره به اینکه کشورهایی مانند لوکزامبورگ و ایرلند نیز هواپیمای جنگی ندارند، معتقدند که سوئیس به چنین هواپیماهایی نیاز ندارد و با خرید آن‌ها ۶.۶ میلیارد دلار هدر خواهد رفت.

قرار است هواپیماهای خریداری شده جایگزین هواپیماهایی شوند که ۳۰ سال از عمر آن‌ها می گذرد و در سال ۲۰۳۰ میلادی از رده خارج می‌شوند.

از همین رو برخی سیاستمداران سوئیسی با تأکید بر ضرورت خرید هواپیماهای جدید، از راهکار بهتری چون خرید هواپیمای ارزان تر سخن گفته‌اند. آن‌ها می‌گویند که «داشتن یک فیات بهتر از مازراتی است.»

اما موافقان خرید هواپیماهای جنگی معتقدند اگر چه بی‌طرفی در سوئیس مهم است اما برای جلوگیری از حمله خارجی، داشتن ارتش قوی مهم است.

یک نماینده مجلس که موافق خرید هواپیمای جنگی است، گفت که سوئیس باید بدون اتکا به کشورهای دیگر از خود محافظت کند. او گفت: «ما نمی دانیم در ۵۰ سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. قبل از هر آتشی باید آتش نشانی را ایجاد کرد.»

این همه‌پرسی در حالی برگزار می‌شود که رأی دهندگان سوئیسی شش سال پیش نیز با خرید هواپیماهای جنگی از سوئد مخالفت کرده بودند. اما این‌بار و بر اساس یک نظرسنجی، احتمال رأی آوری تصمیم خرید هواپیماهای جنگی زیاد است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکود اقتصادی کرونا به سوئیس رسید؛ توزیع ۲۰ میلیارد فرانک کمک بدون بهره

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد

سوئیسی‌ها در یک همه‌پرسی به افزایش میزان مستمری بازنشستگی رای دادند